Isnin, 8 Jun 2020

POLIS PULAK DISERANG









POLIS PULAK

DISERANG KOBID


Kluster Covid-19 baharu libatkan anggota polis

KEMENTERIAN Kesihatan menemui kluster Covid-19 baharu yang melibatkan anggota polis dari ibu pejabat polis daerah Gombak, kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah.

“Kami mengesan kluster yang melibatkan kakitangan polis di ibu pejabat polis daerah Gombak. Ini adalah salah satu faktor mengapa kita melakukan pemeriksaan berkala di IPD dan tempat lain,” katanya pada sidang media harian di Putrajaya hari ini.

Dr Noor Hisham berkata bahawa pengesanan itu akan membolehkan kementerian bertindak dengan mengasingkan dan merawat mereka yang dijangkiti, dan mengesan kontak rapat seterusnya menguarantin mereka.

“Kami tahu bahawa virus Covid-19 ada di komuniti kami tetapi bagaimana kami dapat mencegah jangkitan. Itulah sebabnya kami menggesa rakyat Malaysia untuk mematuhi SOP.

“Yang paling penting adalah penjarakan sosial,” katanya.

Dr Noor Hisham menjelaskan kajian menunjukkan bahawa kemungkinan jangkitan dapat dikurangkan lebih dari 60% hanya dengan mematuhi penjarakan sosial.

Salah satu daripada 11 kes penularan tempatan yang dilaporkan hari ini berasal dari Gombak. Kluster tersebut dikesan melalui pemeriksaan kontak rapat dua pesakit terdahulu.

Malaysia hari ini melaporkan 19 kes positif Covid-19 baharu, menjadikan jumlah jangkitan keseluruhan meningkat kepada 8,322.

Sementara itu, 39 orang dibenarkan pulang setakat tengah hari ini.

Ini menjadikan jumlah keseluruhan kes yang pulih menjadi 6,674.

Angka kes aktif pula sebanyak 1,531, sementara lima pesakit dirawat di unit rawatan rapi (ICU). Dan tidak ada pesakit yang memerlukan alat sokongan pernafasan.

Tidak ada kematian yang dilaporkan hari ini, menjadikan angka kematian kekal 117 orang. – 7 Jun 2020.




AWAS

Tiada ulasan: