Khamis, 6 Ogos 2020

CHINA MERAH NAK PAU MALAYSIA








TERBUKTI 

CHINA MERAH

NAK PAU

MALAYSIA

Pelarian skandal 1MDB bersembunyi di China, kata KPN

SUSPEK yang dikehendaki berhubung skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dipercayai bersembunyi di China, kata Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador hari ini.

Ketika bekas perdana menteri Najib Razak hilang kuasa pada 2018 dan minggu lalu dikaitkan kesalahan dalam perbicaraan berkaitan 1MDB, beberapa suspek masih bebas.

Hamid berkata bekas CEO unit 1MDB Nik Faisal Ariff Kamil dipercayai berada di Hong Kong manakala seorang bekas pegawai syarikat itu Jasmine Loo disyaki berada di Shenzhen, China.

Hamid juga percaya Low Taek Jho yang didakwa menjadi dalang skandal itu berada di Macau.  

“Jho Low dengan bebas menjalankan urusannya di Macau,” kata Hamid dalam wawancara dengan AFP dan merayu bantuan daripada pihak berkuasa negara berkenaan.

“Kami mahu pihak berkuasa tempatan, polis di Macau bertindak dengan penuh tanggungjawab. 

“Tidakkah pihak berkuasa di Macau ada naluri kepolisan untuk membantu kita?” tambahnya. 

Berbilion dolar dicuri daripada syarikat pelaburan 1MDB dan digunakan untuk membeli pelbagai barangan seperti hasil seni dan hartanah. 

Polis Malaysia minggu lalu berkata, Low dipercayai berada di Macau, Namun Beijing menolak cadangan itu dan berkata pihaknya tidak akan melayan penjenayah asing.

Bagaimanapun, Hamid berkata seorang wanita ditahan tahun ini kerana menghantar dokumen kepada Low di bandaraya itu dan pihak berkuasa membuat kesimpulan dia masih ada di sana.

Keberadaan Low masih menjadi spekulasi, dan ada desas-desus menyatakan dia berada di lokasi lain termasuk di Emiriah Arab Bersatu. Dia didakwa di Malaysia dan Chna berhubung 1MDB, dan menafikan salah laku itu. – AFP, 5 Ogos, 2020.


AWAL LAGI

GUA UDAH

BILANG

MALOAN INI

SEMUA AJEN

CHINA MERAH

AMIN

TUGAS MEREKA

HURU HARAKAN

TANAH MELAYU

KEMUDIAN

CHINA MERAH 

AKAN MASUK

AMIN

TANAH MELAYU

AKAN DIJADIKAN

PROVINSI

LADANG DURIAN

DAN MAKANAN

CHINA MERAH

AMIN

CHINA MERAH

MAHU DIRIKAN

PELABUHAN 

TENTERA LAUT

UNTUK KONTROL

SELAT MELAKA

INI STRATIJI

JANGKA PANJANG

CHINA MERAH

AMIN

Tiada ulasan: