Rabu, 16 Februari 2022

PAKISTAN DAN ISLAM



 

PAKISTAN 

DAN ISLAM


Satu pagi aku terbaca dalam akhbar Dawn yang aku langgan : Two butchers arrested  Karachi for selling dog meat... Dua penjual daging ditangkap di Karachi jual daging anjing. 

Aku tidak terperanjat lagi bila membaca berita ini.  Kali pertama aku terbaca berita  daging anjing jadi daging kambing in memang aku terkejut. Apa sudah jadi. Ini negara Islam. Apa jadi dengan Islam Pakistan.

Pertanyaan aku ini timbul kerana aku baru  mengenal Islamic Republic of Pakistan.

Sesiapa saja yang baru kenal Pakistan  pasti terperanjat.  Mustahil anjing boleh jadi kambing.  Tetapi jika telah lama tinggal di Pakistan ini  berita daging anjing jadi daging kambing ini menjadi perkara biasa.

Anjing jadi kambing diikuti pula oleh berita  keldai jadi lembu.   Kemudian berita  kuda yang  juga boleh menjelma jadi lembu. Aku perhatikan dalam setahun berita seperti ini  pasti ada muncul. Hanya binatangnya bertukar-tukar.

Kerana selalu sangat  anjing menjelma menjadi kambing hingga berita ini  gagal menjadi induk berita. Malah TV  Pakistan langsung  tidak melaporkan berita ini. Untuk media cetak lepas  sekali lapor berita ini tenggelam  macam batu jatuh ke Tasik Tajul Muluk. 

Tidak ada Kiyai, tidak ada Ulama, tidak ada Mufti, tidak ada Ilmuan Islam atau para bijak pandai memberi  komentar dan analisa  tentang perkara ini. 

Hakikatnya – kerana  selalu berlaku ianya tidak lagi memeranjatkan. Alah bisa tegal biasa. Keldai jadi lembu  atau anjing jadi kambing bukan lagi satu kejadian yang menakjubkan untuk masyarakat Pakistan.

Dari akhbar Dawn yang aku  baca menjadikan aku teruja untuk melihat sendiri anjing jadi kambing di pasar Empress Market.  Bukan aku mahu menjadi Sherlock Holmes – tapi aku ingin tahu apa seterusnya berlaku. Aku menjenggukkan muka ke dalam pasar daging.

Jawapan kepada masalah anjing jadi kambing atau keldai jadi lembu ini cukup senang. Langkah peniaga daging agak bijak. Aku saksikan dengan  mata kepala aku sendiri dalam Empress Market. Penjual daging mengambil jalan pintas untuk mengembalikan keyakinan orang ramai.

Pembeli wajib diyakinkan. Yang dibeli daging kambing bukan daging anjing.

Justeru , kepala kambing yang di sembelih tidak dipotong untuk  dipisahkan dari badan. Kepala kambing  terus bersama badan dan daging.  Bulu  di kepala kambing tidak dikuliti. Muka  kambing tetap seperti kambing. Ini membuktikan sahih  yang tergantung di gerai bukan anjing tapi kambing. Tak bertanduk kambing betina yang bertanduk kambing jantan.
Untuk lembu pula  – setiap lembu yang disembelih akan ditinggalkan ekor. Ekor lembu tidak dipotong.  Mencongak ekor di buntut lembu. Juga sebahagian kulit di kaki dan tangan tidak  disentuh dengan pisau. Jelas ekor, tapak kaki dan tangan lembu yang berbulu  dapat dilihat. Ini untuk membuktikan bahawa ini bukan keldai atau kuda. Malah kepala lembu ini juga tidak dikuliti – tergantung di atas gerai.

Tapi awas di waspada peniaga Islam di Pakistan selalu bermain silap mata.  Pernah aku membeli daging yang telah aku pilih baik tetapi bila sampai ke rumah aku dapati telah di campur dengan  daging berurat.

Ketika penjual menimbang satu tangan menimbang dan satu tangan lagi  menyeluk ke tempat lain dan mengambil daging ‘ reject’. Ini satu perkara biasa dalam hal jual beli sayur dan daging di Republik Islam Pakistan.  

Ini amalan peniaga Pakistan yang hendak cepat kaya dan cepat pergi naik Haji.

Untuk aku amat jelas malah terbukti  bahawa Islam di Pakistan hanya topeng untuk menipu warga miskin. Agama dijadikan candu untuk melalaikan warga. Agama juga dijadikan sebab musabab alasan untuk menindas gulungan miskin. 

Jeneral Zia-ul-Haq yang melantik dirinya sebagai Presiden Pakistan melalui rampasan kuasa dengan licik telah bekerjasama dengan  kumpulan Islam. Mullah. Ulama  dan Pir digunakan sebagai alat pembesar  suara untuk rejim tentera.

Qazaf dan Hudud dilembagakan oleh Jeneral Zia pada tahun 1979.

Sebelum dan sesudah  hukum Hudud di lembagakan di Pakistan tidak ada apa apa yang berubah.  Pakistan dengan Islamnya  tetap sama.

 Chakar-makar – ini perkataan Urdu. Selain dari benchod chakar-makar adalah perkataan  yang paling popular di Pakistan. Chakar-makar bermakna  putar belit manakala  benchod meniduri adik perempuan sendiri. Justeru chakar-makar dan benchod ini berjalan seiring.

Jenayah  - pembunuhan yang mengerikan terus belaku. Aku pernah terbaca bagaimana satu beg kain baju yang busuk telah ditemui di stesen kereta api Lahore. Beg ini telah turun naik dari Karachi ke Lahore  hingga bau busuk  dicium. Bila dibuka didalamnya mayat perempuan yang telah di potong. 

Jenayah tidak  berkurangan walau pun ada yang kena sebat di khalayak ramai. Ini mengikut hukum Hudud.

Sesiapa yang mengkaji sedikit tentang Pakistan akan berjumpa ayat dan surah Dua Puluh Dua Keluarga. Surah dan ayat ini ialah tentang ekonomi Pakistan yang dimiliki oleh hanya 22  Keluarga.  Dari Habib, ke Bawany, ke Haroon, ke Nishat – untuk menyebut beberapa nama keluarga.

Taikun dan kapitalis besar ini mengawal industri besar  dari bank, beras, gula, minyak tepung, simen, kimia hingga ke eksport dan import.

Taikun dan para industrialis  inilah yang memberi dana asas kepada para  Mullah, alim ulama  dan Pak Lebai untuk mendirikan  madrasah dan sekolah pondok. Kemudian madrasah ini mendapat sokongan dana dari Saudi Arabia.  Dari madrasah inilah munculnya anak anak murid yang hari ini dunia mengenali sebagai  Taliban.

Zulfikar Ali Bhutto telah mati. Rejim tentera Jeneral Zia terus  memperkukuh kuasa.  Tentera  Rusia  telah masuk ke Afghanistan pada ambang  Krismas 24 Disember  1979. Kemasukan tentera Rusia ini telah  membersihkan imej Jeneral Zia. Kini  khidmat Jeneral  Zia  amat-amat diperlukan untuk menentang Rusia dan Soviet Union. 

Pakistan di bawah kuasa tentera kini menjadi orang tengah antara Amerika dengan pelbagai kumpulan gerila Afghanistan yang  mula bangun  melawan Rusia. Pelbagai kumpulan gerila dari berbagai etnik suku kaum kini   dikenali dunia dengan nama Mujahidin.

Amerika pada awalnya tidak mahu dilihat secara terbuka memberi  sokongan kepada Mujahidin. Justeru peranan ini dimainkan oleh Jeneral Zia. Dana dan senjata meluruh masuk  semuanya melalui Pakistan.  Dana  sampai ke poket  Mullah dan parti Islam untuk membantu umat Islam Afghanistan yang dizalimi oleh  komunis Rusia.

Aku masih ingat lagi tidak berapa lama satelah tentera Rusia  masuk ke Kabul aku terbaca berita di akhbar Inggeris Dawn – Stinger  senjata peluru berpandu telah hilang dicuri.  Berita ini keluar pada tahun 1980. 

Berita – senjata dicuri -  ini digunakan sebagai alat pelindung untuk menutup fakta  tentang  Amerika memberi senjata pada Mujahidin. Akhirnya pada tahun 1985 secara  terbuka  Amerika telah memberi lebih dari 1000 butir Stinger – senjata peluru berpandu yang boleh dipikul  dibahu ini – kepada Mujahidin.

Stinger memberi pukulan maha hebat kepada helikopter dan pesawat udara Rusia. Puluhan helikopter Rusia gugur.

Rentak dan irama yang dimainkan oleh Amerika terhadap Afghanistan  sama seperti apa yang telah dilakukan kepada Vietnam.

Pada tahun 1973 ketika aku di Universiti Malaya aku pernah mendengar ceramah dari Rahman Embong yang ketika itu menjadi pensyarah di Universiti Kebangsaan.  Menurut  Rahman Embong tokan besar dadah ketika itu ialah Amerika. 

Rahman Embong menerangkan bahawa CIA (Central Intelligence Agency )  memerlukan dana gelap untuk membiayai perang. Untuk mendapat  dana resmi melalui bajet kerajaan  wajib melalui Kongres dan mungkin mengambil masa. Maka CIA menjadi tokan dadah untuk mendapat dana.

Awalnya aku  kurang yakin tentang surah ini. Tapi aku yang  kurang membaca dan kurang maklumat  telah  menerima fakta ini dari Rahman Embong.  Sosok ini belajar di luar negara , menulis, berkuliah dan amat luas pembacaan. 

Pada tahun 1980  aku mendengar dari Saddar kawan Pakistani aku tentang beberapa graduan fakulti sain Karachi Universiti telah mula bekerja di makmal di sekitar  Peshawar. 

‘ They are working in the lab... well paid... around 2000 rupees per month...’ Saddar memberi maklumat tentang graduan yang bergaji mahal bekerja dalam bilik makmal.

‘ What lab....’Aku bertanya tentang   makmal ini  membuat kajian apa.

‘ Heroin...’ Saddar menjawab.

Dadah heroin ini agak  asing bagi aku.  Dadah baru yang pernah aku dengar ketika Amerika berperang di Vietnam. 

Dadah yang aku kenal lama ialah ganja.

Di Pakistan ganja tumbuh seperti belukar. Malah di sekitar  flet aku di Haq Bahoo Plaza ada belukar ganja. Di Pakistan ganja tumbuh meliar.  Di Pakistan aku mula

berkenalan dengan  hashish. Di Pakistan dipanggil charas.

Hashish atau charas ialah bunga dan daun ganja yang telah ditumbuk lumat. Kemudian dibekukan  seperti  kepingan tempe. Charas  dikeringkan  dijual setepek setepek.  

Dari apa yang aku baca heroin berasal  dari candu yang telah diproses. Justeru memerlukan bilik makmal untuk menyediakan heroin ini. Candu ialah  getah bunga popi. Bunga popi yang telah diguris untuk mengeluarkan getah. Getah  yang dipungut dipanggil candu. Warnanya coklat hitam – macam tak ayam candu. Candu ini diproses menjadi debu putih -  heroin.

Bunga popi terdapat hidup liar di Utara Pakistan. Cuaca dan bumi di wilayah ini cukup sesuai untuk pohon popi tumbuh. Malah popi  menjadi tanaman sebagai mata pencarian kaum tani.

Ganja dan hashish  wajib di campur dengan tembakau untuk dihisap. Tapi aku belum pernah melihat heroin jauh sekali melihat bilik makmal  tempat heroin dibuat.

Ketika Saddar bercerita tentang graduan bekerja di bilik makmal heroin di Peshawar aku teringat kembali dengan Perang Vietnam.  Ketika Perang Vietnam  merebak ke Laos dan Kemboja   heroin mula masuk ke pasaran anak-anak muda di Malaysia.

‘ White powder... cheap ini Peshawar...’ Saddar memberi  tahu bahawa debu puteh murah harganya di Peshawar.

Peshawar ialah kota sempadan antara Pakistan dengan Afghanistan.. Kota ini dalam wilayah  Pathan  dengan bahasa Pashto. Wilayah ini dipanggil NWFP ( North-West  Frontier Province ) di mana kuasa kerajaan pusat amat minimum. Justeru industri senjata dan dadah dan menyeludup tidak ada kawalan disini. 

Aku mula nampak satu fenomena baru di Karachi. Semakin banyak orang muda yang berserabai meminta  sedekah.  Bila aku amati baru aku sedar bahawa  pasaran heroin telah meledak di Karachi.  

Perang di Afghanistan sama seperti Perang Vietnam kini menjemput heroin masuk.  Lalu aku teringat tentang kebenaran ceramah Rahman Embong tentang CIA menjadi tokan dadah.  

Aku  juga telah berpeluang  membaca tentang peranan CIA dalam industri  dadah ketika Perang Vietnam. Kini Perang Afghanistan -  meyakinkan aku bahawa  CIA sekali lagi  menjadi tokan dadah.  

Pada awalnya senjata Mujahidin – Klanshinkov –  dibeli di pasaran gelap dari China, Iran dan Mesir . Ini dilakukan untuk membuktikan kepada dunia bahawa Amerika tidak campur tangan dalam Perang Afghanistan.

Mempersenjatai Mujahidin ini dilakukan di bawah apa yang kini dikenali sebagai Operation Cyclone . Operasi ini  menguruskan dana untuk Mujahidin  yang pada awal tahun 1979 hanya berapa ratus ribu dolar hingga  menjadi  20 ke 30 juta dolar setahun. Semua ini memerlukan  dana. 

Satu punca dana ialah dadah heroin.  Merebaknya Perang Afghanistan sama selari dengan merebaknya dadah heroin di pasaran dunia.   Apa yang terjadi di Vietnam kini berulang sekali lagi di Afghanistan.

Satu hari di kawasan perumahan Gulshan Iqbal aku dengan Nasir pelajar perubatan dari Patani sedang santai minum teh. Tertiba   meja kami didatangi oleh seorang anak muda bernama Rafeek. 

Rafeek ini kenalan  Nasir dan dia datang dengan motosikal. Memiliki motosikal petanda orang berada.  Dia duduk di meja kami dan  kami bersembang tentang itu dan ini. Anak muda dua puluhan yang berjurus sopan   tapi dia berhingus. Tiap kali menyedut hidungnya.

‘Sapa dia ni...” Aku bertanya kepada Nasir apabila Rafeek telah bergerak.

‘ Anak orang kaya... berhenti belajar... kena heroin...’ Nasir bersurah.

Beberapa bulan kemudian sekali lagi aku terserempak dengan Rafeek. Ketika itu aku tercegat seorang diri menunggu bas di Gulshan Iqbal.
‘ Salamualaikum... how are you brother...’ Rafeek memberi salam.

‘ Salam... ok... all ok...’ Aku menjawab.

‘ No go Bangkok ...’ Rafeek menyangka aku warga Siam.

‘ You  can bring some white powder..... good money...I will get it for you..’  Tanpa banyak bercerita Rafeek terus  memberi tawaran. Nampaknya Rafeek dari pengguna kini hendak menjadi pengeksport.

‘ Good money brother...’  Rafeek cuba meyakinkan aku. Tapi aku ambil bina tak bina.

‘Ok.. if you need money you  .. Nasir knows where to find me...’ Rafeek melihat aku kurang melayan maka dia berundur.

Anak-anak muda  dan warga Pakistan tidak hairan dengan ganja dan  charas.   Tapi kini heroin telah mengubah pasaran. Pemadat boleh dilihat meminta-minta disana sini.

Satu petang aku di Tariq Road. Ini adalah bahagian bandar Karachi  yang paling chic untuk kelas menengah di Karachi.  Aku diperkenalkan oleh pelajar Patani dengan Cafe Iranian di Tariq Road.  Kedai kopi ini milik orang Iran yang terkenal dengan kuih karipap dan teh  masala susu lembu.

Tertiba aku di pegang oleh Saheed. Aku kenal anak muda tiga puluhan  ini  dari  rakan serumah aku.  Saheed ini  sosok  peniaga dari suku  Gujerati. Saheed  memiliki kedai telefon.

Jangan silap faham Saheed bukan menjual telefon. Dia memiliki sebuah kabin kecil dalam kedai kain baju. Dalam kabin ini ada telefon. Siapa nak mengguna telefon boleh menyewa dari Saheed.

Di Republik Islam Pakistan  tidak pernah  wujud khidmat   telefon  awam untuk kegunaan orang ramai. Mustahil akan wujud kabin telefon di tepi jalan. Jika  wujud dalam masa tak sampai  10 minit pasti akan kena curi. Ini ciri dan watak Islamik Pakistan.

Maka  muncul peniaga seperti Saheed yang  tahu dan sedar akan keperluan kelas menengah – kelompok berduit -  yang melanggani Tariq Road. Justeru Saheed  membuka kedai telefon.

Saheed dan aku masuk ke  Iranian Cafe.  Kami meminta dua cawan  masala chai dan kuih karipap. Di atas meja kami ada  terlekat nota yang amat jelas  - dalam bahasa Inggeris dan Urdu : Political Discussion  Not Allowed in this cafe – Thanks. Perbualan  politik tidak dibenarkan dalam  cafe  ini.

Perbualan aku  dengan  Saheed bukan hal politik – lebih dari politik.  

‘ You  are Malaysian...your passport very good.. no need visa to London or Amsterdam...’ Saheed memulakan perbualan.

Aku mengangguk. 

Si Saheed ini tidak sedar bahawa aku pendatang haram di Pakistan. Aku tidak memiliki pasport.

‘ You could enter Amsterdam... no need visa...’ 

‘ I think so... but London no need visa...’ Aku memberi penjelasan.

‘ You take white powder...’ Saheed dengan jelas mempelawa aku jadi keldai.

Aku tak menjawab.

‘ We pay 2000 dollars.... you stay in 5 star hotel in Amsterdam... 1000 in Karachi.... another 1000 in Amsterdam...’ Saheed cuba meyakinkan aku.
‘ How to pass Pakistani custom here..’ Aku cuba mengelak.

‘ All arrange... the white powder ready in the plane.. you just take it out in Amsterdam... my friend will wait for you...  insahaalah... you make money ... good holiday... then come back to Karachi and continue your study...’ 

Mata aku terbuka mendengar rancangan Saheed ini. Pekerja PIA  (Pakistan Internasional Airline) juga telah termasuk dalam jaringan Saheed ini.  Dadah telah tersedia dalam pesawat. Tugas aku hanya membawa keluar di Amsterdam.

 Dua ribu dolar amat lumayan.  Setahun gaji guru di Pakistan belum sampai ke jumlah ini. 

Saheed adalah peruncit kecilan  berbanding dengan CIA yang menerbangkan dadah dengan pesawat udara dari Colombia masuk ke Amerika.

Masalah besar yang dihadapi oleh peruncit seperti Saheed ialah susah untuk mencari keldai tempatan. Halangan terbesar ialah pasport.  Pasport  Pakistan memerlukan  visa dan soal jawab yang banyak dari kedutaan. Pasport Malaysia bernilai tinggi. Justeru Saheed mencuba nasib dengan aku.

Aku  diam tidak menjawab. Aku terus menikmati chai masala  dan karipap. Aku sedar kami bukan berbincang politik yang dilarang dalam cafe ini. Tapi apa yang dicadangkan oleh Saheed itu lebih politik dari politik.  

Saheed ingin merekrut aku untuk menjadi keldai membawa dadah ke Amsterdam. Duit dadah ini adalah sebahagian dari projek CIA dalam Perang Afghanistan.

‘ So how....’ Saheed menunggu jawapan.

Aku yang kini telah mula tahu dan faham budaya  Islam warga  Republik Islam Pakistan   memberi jawapan.

‘ Inshaalah taaalaa.. we meet again...’  Jawapan Islamik aku.

Aku tidak mahu ditukar ganti dari  manusia menjadi  keldai. Aku  mengangkat tangan untuk menyelesaikan harga minuman. (TT)


TULISAN INI JUGA
DITERBITKAN DALAM PORTAL
MALAYSIANOW.COM
https://www.malaysianow.com/wacana/2022/02/16/pakistan-dan-islam/







3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Rasa macam tak percaya! Inilah Islam sebenar... Patutlah kita di Mesia sedang berusaha kearah tu...

Tanpa Nama berkata...

Sekarang ni banyak warga pakistan menyewa kedai di seluruh Malaysia. Mereka menjual perabot dan karpet. Mungkin mereka ni bekas pengedar heroin di Pakistan dan mencuci duit duit di sini. Tak keterlaluan juga mereka sebenarnya pengedar dadah dari Pakistan dan buat kambu sebagai peniaga perabot di sini.

Soboi berkata...

kita pon ada na'im moktar...same same...kena berbangga kot.