Khamis, 21 April 2022

DARI IPOH PENUH CINTA

 


DARI IPOH

PENIH CINTA

AMIN

6 Comments

  • Chrristine Ngiam
    Simply lovely! Especially that part "Ini mesti abang kepada panggung Ruby ..."
    • Like
    • Reply
    • 1d
  • Jiji Shahrilnizam
    from tepen with love
    • Like
    • Reply
    • 1d
  • Ben Mohamed
    Memang Ipoh lubuk cina dulu sampai lah pada tahun 70an.Semasa aku bersekolah menengah dulu.. Kerajaan Perak beransur ansur membuat petempatan baru untuk orang orang melayu semenjak tahun 60an lagi. Skg pekan Ipoh dah bukan majoriti cina dah.. Cina lebih kurang dalam 30% aje.
  • Ben Mohamed
    Bukit Berapit yg ko lalu antara padang rengas dan Taiping tu adalah kubu pertahanan Perak. Ada kubu Datok Sagor disitu dulu. Skg selepas buat baru ETS agaknya dah takda. Siam tak dapat me lepas kubu tu walau diserang bertalu talu. Tu sebab Perak satu satunya negeri kat Utara yang tak dapat ditawan dek Siam.
  • Ben Mohamed
    Semasa kat Ipoh ko tak perasan kot, Ipoh penuh rumah pelacuran/urut. Rumah pelacuran masa tu mcm kedai kopi banyaknya. Kat tepi sekolah aku pun dulu ada rumah urut.. 
    😁
     Terciptalah kata "Ipoh Mali tatak sombong". Referring to the prostitutes.. Maybe Ipoh pros in those were friendlier.. 
    😜
  • Bakri Razak
    rumah masat selalunya guna Lot number 22,33,66,88,99. Sebelum aku masuk sekolah ACS Ipoh, aku jual kuih di pasar besar Ipoh. Mami San yang habis kerja tutup bisness pukul 6 pagi akan beli kueh aku. Aku kawan ramai Mami San. Sebelum masuk sekolah, aku isap rokok dulu sebatang dua kat Medan Kidd guna tangan kiri. Panggung Ruby ni khas untuk cerita hong kong. Contoh Drunken Monkey Under the Eagle's Shadow atau Fist of Fury. Kalau nak tengok Grease pergi Cathay. Kalau nak Bobby pergi Grand. kalau pokai sangat pergi Sun. Sham, untuk makluman, Moulin Rouge bukan hanya ada di Pigalle, Paris. Ada juga di Ipoh, aku selalu ikut abang askar masuk
    • Like
    • Reply
    • 2h
  • 2 ulasan:

    panglimo potaseh berkata...

    Dulu Amoi Ipoh mimang chun ..mutot gwa ciakap..Ipo punya amoi tatak sombong kinching tatak munyi ..

    Malaysian First berkata...

    Ipoh old,grand,majestic and full of glit no other towns can match till this day... Ipoh Mali