Ahad, 25 Jun 2023

LELAKI MENDAPAT GANGGUAN SEXUAL


Lelaki takut lapor gangguan seksual, kata pakar


LELAKI Malaysia, yang menjadi mangsa gangguan seksual, tidak akan bercakap tentang pengalaman mereka kerana mereka akan dianggap lemah, kata kaunselor pendidikan seks.

Persepsi umum rakyat Malaysia ialah tidak salah jika lelaki diambil kesempatan oleh wanita dan mereka harus menerima sahaja perkembangan seksual, kata pakar.

Mereka berkata dalam keadaan ini, lelaki memilih untuk tidak bercakap mengenainya dan berdiam diri, sambil menambah bahawa budaya dan persepsi masyarakat juga menentukan perkara ini.

Ahli psikologi dan kaunselor seks, Tan Chee Seng memberitahu The Malaysian Insight lelaki bimbang tentang kedudukan sosial mereka jika mereka menjadi mangsa gangguan seksual.

“Mereka bimbang dengan apa yang masyarakat akan fikirkan tentang mereka. Itu sebenarnya persepsi yang sangat salah, tetapi malangnya, ia adalah persepsi yang begitu sebati dalam budaya kita.”

Tan berkata berikutan itu, ramai lelaki mendapati sesuatu yang sukar untuk diperkatakan dan hanya akan berteriak dan menderita dalam diam.

Beliau menambah terdapat juga ketidaktahuan di pihak lelaki tentang apa itu gangguan seksual.

“Mereka tidak tahu bahawa mereka diganggu secara seksual, jadi sudah tentu mereka tidak akan melaporkannya.”

Seorang lagi kaunselor pendidikan seks, Ngoh Chee Meng, berkata kejahilan itu juga disebabkan oleh persepsi umum masyarakat bahawa gangguan seksual selalunya melibatkan wanita sahaja.

“Bagi kebanyakan rakyat Malaysia, gangguan seksual melibatkan pekerja wanita yang diganggu atau diambil kesempatan, baik secara fizikal atau lisan untuk tujuan seksual, oleh penyelia tempat kerja mereka.

“Wanita juga dilihat sebagai jantina yang lemah tetapi apabila gerakan feminis semakin kuat, timbul perasaan bahawa wanita di tempat kerja perlu dilindungi daripada penyelia pemangsa seksual mereka.

“Ini adalah konsep asal gangguan seksual dan tumpuan utama adalah pada wanita, bukan lelaki.

“Dengan lelaki, ia seperti perkara ini tidak berlaku kepada mereka,” kata Ngoh, yang juga pengerusi Persatuan Kajian Saintifik Seksualiti Kuala Lumpur dan Selangor.– 25 Jun, 2023.

WOIT

LELAKI TAKUT

NAK MENGADU ?

KAH KAH KAH

YUSUF RAWTHER

NI KIRA BERANI KE
ATAU

SUPER BERANI

AMIN

KHALAS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bukan kau yg tanya loyar Keling yg pau Hakim Mahkamah Persekutuan RM5 juta kes Rayuan Liwat 2. Atok tibai Najib suh ambik loya Keling kemudian tibai Najib suh pau semua RM9.5 juta duit curi 1MDB. Bayar Loyar Keling pro-bono RM4.5 juta dan pau Hakim2 RM5 juta.

Ini yg Atok cerita interview dgn Media Minah Indon, kau pun posting.

Bro, Liwat semua Atok punya konspirasi. Kau pun kongkit Ezy, nanti aku sign SD. Aku pun suruh Ezy sign SD.

Kah Kah Kah. Bangang punya story teller.

Tanpa Nama berkata...

Teori katun. Yang berdozen di tahfiz2 tu buat repot takut ke. Tmasuklah kes the small boy ustart hahaha