Selasa, 21 November 2023

BERJAGA JAGA BANJIR DAH SAMPAI


Met Malaysia keluar amaran hujan berterusan


KUALA LUMPUR – Jabatan Meteorologi mengeluarkan amaran hujan berterusan (buruk) berkuat kuasa sehingga 24 November 2023 melibatkan negeri Kelantan dan Terengganu.

Di Kelantan, hujan berterusan diramal berlaku di Tumpat, Pasir Mas, Kota Bharu, Tanah Merah, Bachok, Machang dan Pasir Puteh.

Manakala amaran hujan berterusan (waspada) berkuat kuasa sehingga 24 November 2023 di Kelantan dan Pahang.

Kawasan-kawasan terbabit di Jeli, Kuala Krai & Gua Musang di negeri Kelantan serta Jerantut, Maran, Kuantan dan Pekan di Pahang.

Amaran hujan berterusan (waspada) juga berkuat kuasa sehingga 23 November 2023 membabitkan negeri-negeri di utara Semenanjung.

Kawasan-kawasan terlibat adalah di Perlis manakala Kedah di Kubang Pasu, Kota Setar, Pokok Sena, Padang Terap, Yan, Pendang, Kuala Muda, Sik, Baling, Kulim & Bandar Baharu.

Selain itu seluruh Pulau Pinang dan di Perak melibatkan Kerian, Larut, Matang Dan Selama, Hulu Perak, Kuala Kangsar dan Manjung. – 

Kelantan mula dilanda banjir

KOTA BHARU – Jajahan Pasir Puteh menjadi lokasi pertama dilanda banjir di Kelantan akibat monsun timur laut apabila dua buah pusat pemindahan sementara (PPS) dibuka sejak pagi tadi.

Menurut portal Info Bencana Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), sebanyak 71 mangsa sedang berlindung di PPS Sekolah Kebangsaan (SK) Dalam Rhu dan SK Wakaf Raja di jajahan itu.

SK Dalam Rhu menempatkan 42 mangsa daripada 10 keluarga.

“Sebanyak 29 mangsa daripada tujuh keluarga pula berada di PPS SK Wakaf Raja,” menurut portal berkenaan. – BERNAMA

BERJAGA JAGA

BANJIR DAH

SAMPAI

AMIN

BERSEDIA DAN

LAKUKAN APA

YANG PERLU

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: