Khamis, 9 November 2023

PERANG PASTI MEREBAK



US has struck Iran-linked site in Syria, Pentagon says, as fears of regional conflict grow

US defence secretary says strike on site linked to Islamic Revolutionary Guard Corps is response to at least 40 attacks on US forces in region since start of October


AS, buat kali kedua dalam beberapa minggu kebelakangan ini, telah melakukan serangan terhadap kemudahan penyimpanan senjata di timur Syria yang dikatakan Pentagon digunakan oleh Kor Pengawal Revolusi Islam Iran (IRGC) dan kumpulan gabungan.

AS dan tentera pakatan telah diserang sekurang-kurangnya 40 kali di Iraq dan Syria oleh tentera yang disokong Iran sejak awal Oktober, ketika kebimbangan semakin meningkat bahawa perang Israel-Hamas boleh merebak di rantau itu.

Empat puluh lima tentera AS telah mengalami kecederaan otak traumatik atau luka ringan.

Dalam satu kenyataan, setiausaha pertahanan AS Lloyd Austin berkata serangan hari Rabu dilakukan oleh dua pesawat pejuang F-15 AS dan sebagai tindak balas kepada serangan baru-baru ini terhadap tentera AS.

Austin berkata serangan terhadap tentera AS mesti dihentikan. "Sekiranya serangan proksi Iran terhadap tentera AS berterusan, kami tidak akan teragak-agak untuk mengambil langkah-langkah yang perlu lagi untuk melindungi rakyat kami," tambah Austin

WOIT

NAMPAKNYA

PERANG AKAN

BERJALAN LAMA

DAN MEREBAK

KHALAS

Tiada ulasan: