Ahad, 15 Jun 2014

RABU MALAM - KELAS FALSAFAH







RABU MALAM

st. thomas 

aquinas

1225-1274

melihat pengaruh ibu rushd
dalam 
pemikiran thomas aquinas


PINTU IJTIHAD
Kawan Isham yang baik hati. Surah Isra' ayat 14 : "Bacalah kitabmu,cukuplah dirimu sendiri hari ini JADI PENGHITUNG dosa pahalamu" Telah bergema dan berkumandang mengatakan pintu ijtihad(kaji,selidik,pendapat,tafsir ikut fikiran sendiri)telah ditutup oleh Imam Ghazali. Bersumber dari mana maklumat menyatakan beliau menutup pintu Ijtihad tidaklah di ketahui hujung pangkalnya. 

Telah seabad lamanya terpacul dari mulut busuk pendusta dan si angan-angan mengatakan mereka telah hadam akan kitab Ihya Ulumiddin.Namun hakikatnya adalah mereka hadam ilmu tahi kambing yang mereka telan lalu berahi mencari akan maksud hakikat dan makrifat. Mukadimah Ihya Ulumiddin pun tak paham. Tidakkah sampai di telinga atau terpampang di depan mata, Imam Ghazali membatalkan semua kitab karangan beliau kecuali kitab Ihya Ulumiddin? 

Bukankah beliau juga yang memancung beratus-ratus mazhab sesat yang muncul sesudah wafatnya Nabi Muhammad s.a.w dan matinya para sahabat ? Bukankah beliau juga yang meninggalkan on MALAM INI - KELAS FALSAFAH DAN PEMIKIRAN KRITIKAL
Publish | Delete | Spam
Sudin
on 6/10/14


BAB FEKAH WOW
(sambungan) Apakah dengan ilmu yang tidak berdiri dengan sendiri(Falsafah) dapat ditelanjang(bogel) zat Allah s.w.t pada umum ? 

Bukankah jalan ini telah dibuka oleh Imam Ghazali dalam Ihya Ulumiddin ? Adalah menjadi tragedi sedih kepada beliau dan kita pada hari ini akan kisah Mansur Hussin AL-HALAJ.Adakah beliau menempelak apa yang diisytiharkan(ucapkan) oleh AL-HALAJ ?

 Tidak...! Siapa AL-HALAJ DAN IMAM GHAZALI...? Mereka adalah wali-wali Allah. Siapa kita untuk menyebut sewenang-wenangnya apa yang diucapkan oleh Al-Halaj dan Imam Ghazali...?Sedangkan kita masih lagi makan-minum,tidur-bangun, berak-kenching,beranak bebini,berangan-angan.....! Agar tak lupa....untuk memahami Ihya Ulumiddin(Jiwa/Nyawa Agama) adalah dengan jalan Tauhid.Berlapis-lapis taraf pembaca.

Kalau bab fekah wow..! suka sangat ustad-ustad setan hari ini ?Dengan wirid dan doa yang lengkap berhabis umur menghafal.Tetapi hakikat dan makrifat tak jumpa. Apakah kita tidak faham akan maksud utusan Allah? "Berbuat on MALAM INI - KELAS FALSAFAH DAN PEMIKIRAN KRITIKAL
Publish | Delete | Spam
Sudin
on 6/10/14


.

------------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bro Isham,

Yang aku observed kawan hang si ronasina kulupsakah tu yg kekadang termabuk hakikat, makrifat , zat , af'al mcm bagai la, dia perasan ilmu sebegitu auto install dlm dirinya tu yg dia perasan bagos je bila dia menjelma jadik wak jono kemudian beregu ngan Pak Karamu kih kih kih kununnye nak jadik guru murshid(t)khak tuih... pirah mabokkk

Tanpa Nama berkata...

https://www.facebook.com/photo.php?v=780557241995645

*
**

Tanpa Nama berkata...

Bab Hakikat & Marifat - bersumber dari
manusia suci yang telah menalak dunia dgn Talak Tiga .

Tidak mungkin Hakikat & Maarifat di fahami oleh mereka yg cinta keDunian.

Imam atau Syaidina Ali Karamallahi Wajahu ( Sepupu Waris , Menantu , Sahabat Intim - laksana Nabi Musa dan Nabi Harun ) adalah sesumber Hakikat & Maarifat yg telah dibisikan oleh Muhammad s.a.w. kepadanya .