Jumaat, 18 Julai 2014

HARI INI HINGGA SELAM LAMANYA





HARI INI
hari ini hingga  selama lamanya
setiap kali puasa sampai
maka aku akan teringat
pesawat mh17 yang gugur

hari ini untuk selama lamanya
aku akan akan teringat
isreal menyerang gaza
hari ini untuk selama lamanya
aku akan teringat
malaysia mengahantar bantuan
minyak sawit kepada isreal


hari ini aku merasakan
esok akan dibatalkan
kelmarin akan dilupus
tapi semuanya mustahil
kerana ingatan ini
terus berligar tanpa henti henti
tidak ada tangisan
tidak ada air mata
yang dapat memadankan ingatan ini

hari ini aku merasakan
hari raya akan dibatal
semua yang berpuasa meneruskan
hingga segala ingatan pudar
hingga ianya hilang lesap

segala kegumbiraan padam
segala keseronokan hilang
ketika mh17 di bedil
ketika warga gaza dibunuh
ketika rumah dikampong chu badak
diruntuhkan


hari ini yang sanggup aku
katakan hanyalah
jangan kau lupa!


SELAMAT

 BERBUKA


--------

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Gaza dah kena kepung atau pasung memakan waktu lebih dari 5 dekad. Maka perjuangan kita adalah bagaimana nak bebaskan Gaza dari jajahan Israel. Hakikatnya PBB dah mat pucuk sementara adikuasa AS dan Kesatuan Eropah tak berkesan lag melainkan melayan yang "Israel harus mempertahankan keslamatan 5 juta rakyatnya daripada tembakan roket berteknologi rendah HAMAS yang bejaya dilabelkan sebagai terroris. Yang anti Palestine akan sentiasa guna HAMAS sebagai terroris dan bukannya sebagai warga Palestin yang berjuang untuk memerdekakan mereka dari cengkaman Israel.Palestin terpuruk dalam position itu lalu amat sulit unuk nak erdkakan diri mereka dari sau kuasa apartied yang kuat keteneraanna. Jadi bukan mudah ak bantu rakyat Palesti.

DIDI KOTA BELUD berkata...

Kesialan si najib berjangkit ke kabinet baru itu..sentuhan sial itu normal bagi sang gincu tapi tidak pada cina celaka sorang n..cerita ini tidak wajar dilucukan fellasi....mh 17 ditembak disaat lesen memandu hendak dinaikkan...mh 370 hilqng ketika anwar dihukum...kenapa kita dihukum sebegini rupa.....KENAPA....!!!!???....Kerana kita ada pemimpin dan kabinet CELAKA DAN SIAL SIAL BELAKA.....kalau pereka fesyen...design mereka ni dah reject dan kalau di artik...mereka ni semua dah masuk rumah salai...jadi daging koribu salai.......sialan punya jemaah menteri ni....monyiallllllll nopo........pai ullung rakyat jadinya...bagi aku ini bukan tragedi....ini tak mandi pagi namanya menteri nya tu....sialllllll....

Tanpa Nama berkata...

Bro tt..lu klu nak bukti betul2 saheh..lu cuba perhatikan setiap kontena yg lu nampak..klu ada huruf ZIM serta bingtang2 kecik..itu la kontena dari israil..berlambak kontena tu kat port klang..

Tanpa Nama berkata...

MP pakatan rakyat. Ada bawa usual menentang minyak sawit yang masuk ke Israel? Selidik malaon mana yang lulus kerja lakhnat ni? Dah bagitau pada umum supaya semua ambil maklum?

Tanpa Nama berkata...

Aku takda kuasa bersuara di parlimen. Jadi aku harap kamu yang ada kuasa bawa usul minyak sawit ini. Nanti kerana kealpaan kamu, Allah SWT turun bala bukan kamu saja atau si najib&menteri2 celaka tu yang kena. Kami yang tak bersalah pun kena sekali. INGAT !!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Bala Allah turunkan kpd negara ni krn. Rakyat nya masih membiarkan, mnyooong pemimpin munafik : yg membawa masuk APCO penasohat yahudi laknatullh: modus operandi pemimpin UMNO same je dgn yahudi, tngkap sesape yg bntah, tanmkan rase takut dgn akta hasutan nya n mcm 2 akta celaaka lain, rase takut akn kehilangn kemewahan, takut hilang hak Melayu, wujudkn n bntu pertubuhan xtreme spt Pukida, isma n rase sangsi yg negara akn dambil oleh org Cina, bwk masuk sbrp ramai PATI n byr mrk utk spkong kjaan sial ni, pastikn mrk n kroni trus berkuasa, wajib jaga hati Raja n kroni...TAPI Allah ada n maha mngasihani. Dowkan perjuangan rakyat mnghapuskan kezaliman kebatilan pemimpin UMNO BN yg hipokrit mndpt keredhaan Nya