Jumaat, 18 Julai 2014

SOALAN WAJIB DI JAWAB




SOALAN

satu dunia tahu ada perang
 di ukraine
semua
 syarikat kapal terbang 
telah diberi arahan
 jauhi laluan
 ruang udara ukraine

soalannya
 kenapa mas
masih lagi 
gunakan laluan ini
siapa beri arahan ini?


















----------

6 ulasan:

Putra IJ80 berkata...

Ngpe kita x bolh bertanya jauh lgi mmpersoalkan..belum smpt kata apa2 kita d hidangkn dgn brbagai amaran..

FOUR WIRE berkata...

Tugas CEO ada lah melihat jauh kehadapan untuk memajukan syarikat serta mampu memelihara keselamatan dari segala ancaman yang boleh memusnahkannya. Begitu juga syraikat penerbangan MAS.. CEO hendaklah dari orang2 yang berwawasan yang boleh membuat perancangan jauh kehadapan dengan penilaian dari pelbagai sudut untuk memastikan perjalan syarikat terus maju dan selamat.
TETAPI ini tidak berlaku kepada CEO MAS sekarang ini. Beliau tiada berwawasan kearah itu.. fikiran beliau singkat . beliau gagal dalam HIRAC. Apakah beliau tidak mengetahui perperangan UKRAINE dan RUSSIA..??.. apakah tiada terpikir oleh beliau risiko laluan tersebut? Apakah beliau hanya mendengar cakap orang baru nak buat keputusan.. ? Tak pandai ke nak buat analisa dan keoutusan sendiri..? Apa scope tugas CEO dan kemanakah halatuju yg ingin dibawa... dan kini beratus2 nyawa sudah terkorban dan beliau perlulah berundur dari syarikat MAS. Cukuplah dengan tragedy MH370 dan MH17. Kita tak mahu ada lagi MH yg menjadi mangsa. Tolonglah berundur.

Tanpa Nama berkata...

bnyk malapetaka & bencana melanda negara sejak Najib pegang jawatan PM
sumpahan wanita Mongolia,terbaru sumpahan wantia Estonia

Tanpa Nama berkata...

Jika laluan tu betul, lepas ni jangan ubah la..teruskan saja lalu jalan ni..sila lalu lagi dan lagi dan lagi.. banyak lagi laluan betul kalo nak lalu.. ruang udara syria,israel, gaza, afghanistan, iran, iraq, somalia, nigeria.. ini sumer laluan yang betul.. ya betul.. BETUL NAK MAMPOS!!!!

Tanpa Nama berkata...

Cara memahami respon kjaan (ingat penasihat mrk apco) dlm isu ini:
- Bila dia menafikan dgn berkata dr 16 penerbgn, 15 lalu jalan ini, tiada amaran dr penerbngn Eropah utk lalu d kaw ini, bkn laluan "restrictd" wpun perang , mas lalu jln ni bkn nk jimat mnyak": bila mrk nafikan sila check airline mna yg 15 lalu d kaw ini? Bmna MAS buat polisi tntang laluan penrvngan, apa kriteria yg dambil n cari maklumat tntang adakh in jln terdekat n brp bnyk mnyak yg djimatkn dgn melaalui jln ni? Dlm keadaan apa pilot boleh mngubah laluan?Dengan melalui ruang udara kaw zon perang brp jarak selamat dgn peralatan canggh spt Buk ini?Nmpk aviation industry perlu ada R n D sectn bagi melihat mngkaji perjlnan dasr penerbngn dgn perkembngn teknologi canggh yg semkin complicated: wpun perjlnan nmpk routine. Yg wajib keselamatan penumpang mestilh dletakn sbg keutamaan dlm apa keadaan pun

Tanpa Nama berkata...

Step down is the best way for PM..his glokal view makes our country a terrible joker..