Rabu, 12 November 2014

NAJIB JUAL NEGARA





KOMENTAR

najib tidak banyak pilihan
najib telah diperangkap
dengan kes bunuh altantuya
najib telah diperangkap
dengan kes bawa lari duit
ke pulau cayman

hanya dengan menganti najib
atau menjatuhkan najib
atau menggulingkan kerajaan
ketuanan melayu
barykah TPP ini dapat dihapus


SOALAN KURUN INI
kenapa isi kandongaan perjanjian ini
di rahsiakan

 Mahathir, Daim tidak setuju TPP

KUALA LUMPUR - Mahathir Mohamad mengulangi pendiriannya bahawa Malaysia tidak memerlukan Perkongsian Trans-Pasifik (TPP), iaitu perjanjian perdagangan bebas antara 12 negara, termasuk Malaysia dan Amerika Syarikat.

"Bagi saya TPP tak perlu. Tak ada TPP pun kita dapat bangunkan negara kita, jadi negara maju.

"Jadi apa perlunya TPP? Itu pendapat saya. Jadi kalau kerajaan tak nak terima pendapat ini terpulanglah kepada orang ramai sama ada bersetuju dengan kerajaan atau tidak," katanya selepas Majlis Pembukaan Sidang Kemuncak Kuala Lumpur 2014, semalam.

Mahathir, dalam temu ramah eksklusif dengan Sinar Harian pada Julai 2013 berkata, Malaysia tidak akan mempunyai keupayaan sama dengan negara maju untuk mempertahankan diri jika syarikat antarabangsa mencabar dasar kerajaan di tribunal antarabangsa, seperti dibenarkan di bawah peruntukan Penyelesaian Pertikaian Pelabur-Negara (ISDS) dalam TPP.

Pendirian Mahathir itu dikongsi bekas Menteri Kewangan, Daim Zainuddin.

Daim berkata, beliau tidak bersetuju keputusan kerajaan mahu menandatangani TPP kerana ia akan memberi persaingan yang agak sukar kepada negara.

“Saya ingat banyak lagi pihak tidak setuju. Pertamanya kerana ia dilakukan untuk negara-negara besar yang membangun dan syarikat besar, justeru menyukarkan (Malaysia) untuk bersaing.

“Keduanya apabila kita terlibat dengan perjanjian ini, kerajaan perlu melakukan dasar ekonomi terbuka dan ia memudahkan segala perkara masuk ke negara ini,” katanya kepada media, semalam.

Beliau berkata, segala kajian mengenai perkara itu juga perlu didedahkan kepada semua pihak berkaitan sebelum keputusan diambil.

“Tetapi bila saya minta hasil kajian tersebut, mereka tidak bagi. Sepatutnya ia perlu dibincangkan bersama.

“Benda kalau baik jangan disembunyikan. Jika tidak baik pun jangan diselindungi, kerana akhirnya rakyat akan tahu juga,” katanya.

Beliau mencadangkan isu TPP dibawa ke Parlimen dan dibentangkan kepada semua wakil rakyat agar mendapat persetujuan semua.

“Minta pandangan wakil rakyat. Ia perlu kerana melibatkan kepentingan masa depan rakyat,” katanya.

TPP, yang kini dalam proses rundingan akhir, dikritik banyak pihak kerana pelaksanaannya dikhuatiri menyebabkan harga ubat-ubatan di Malaysia meningkat.

Ia juga dibimbangi menjejaskan keupayaan kerajaan membuat dasar bagi kepentingan rakyat apabila syarikat antarabangsa dibenarkan mencabar dasar kerajaan yang menyebabkan kerugian kepada mereka di tribunal antarabangsa melalui ISDS, termasuk dalam isu kesihatan dan pencemaran alam sekitar.

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri mengeluarkan kenyataan kelmarin bagi memaklumkan rundingan TPP yang bermula pada 2010 kini memasuki peringkat akhir.

NAJIB DI PERANGKAP

-------------

5 ulasan:

Awanama berkata...

Satu lagi sandiwara gerombolan umnongok.WOiiiiiiiiiiiitttt..sandiwara lahad datu dan pendatang Sabah apa cerita? Jangan asyik nak tipu melayu saja....kah..kah..kah...

Awanama berkata...

Biarkan,biarkan ,selagi bangsa melayu layu begitulah jadinya.biarkan,biarkan biarkan melayu terjun dengan buahnya.biarkan biarkan

Unknown berkata...

Bini rosmah dh kena pau..byk sgt taik kat juburr..xkan nak lap dgn rambut laki die...hahaha..nasibla malaysia..apa bleh buat

Awanama berkata...

Sebenarnya kau yg tertipu oleh Anwar

Awanama berkata...

bebudak bahalol bila lahanat bangsa sendiri tu kira biasa bah...

dah bahalol , tak kan budak bahalol boleh jadi bijak pandai macam Bill Gates kot ??/?