Isnin, 6 April 2015

SAMBUNG PERJUANGAN TOK JANGGUT






SAMBUNG PERJUANGAN TOK JANGGUT

Himpunan Hari Pekerja #BatalGST yang akan diadakan pada 1 Mei ini di Kuala Lumpur mengambil semangat tokoh pejuang Kelantan, Tok Janggut dalam usaha mendesak Putrajaya membatalkan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).
Pengerusi jawatankuasa perhimpunan itu, Mohamad Sabu berkata himpunan itu mendesak Putrajaya membatalkan segera GST berikutan keadaan ekonomi, kehidupan rakyat, rasuah dan pembaziran berterusan.
"Kami daripada parti politik dan badan bukan kerajaan (NGO) akan bersama ke Kuala Lumpur pada 1 Mei untuk mengadakan bantahan sambungan 1 Mei tahun lalu.
"Oleh kerana 100 tahun dulu pada tarikh yang hampir sama, seorang pejuang bangun menentang sistem percukaian dikenakan British kepada rakyat khasnya di Kelantan, maka kami juga memilih slogan tahun ini 'Kami adalah Tok Janggut', bangun menentang sistem percukaian yang menindas rakyat pada waktu itu," katanya.
Mohamad berkata demikian pada satu sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur hari ini yang turut disertai 14 wakil pertubuhan politik dan NGO.
Sementara itu, aktivis Hishamuddin Rais berkata penentangan terhadap cukai bukan isu baharu dan ia sudah digerakkan 100 tahun lalu oleh Tok Janggut.
"100 tahun lalu British memperkenalkan cukai tanah, cukai kepala dan cukai sirih pada 29 April, 1915.
"Tok Janggut bersama pengikutnya membantah cukai yang diperkenalkan British.
"Perjuangan kita pada 1 Mei ini bukan perkara baharu. Kita cucu cicit Tok Janggut," katanya.
Sementara itu, Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP Anthony Loke berkata GST adalah isu rakyat yang merentasi kaum, agama dan latar belakang politik.
Katanya, selepas hampir seminggu pelaksanaan GST, banyak maklum balas daripada peniaga kecil yang diterima menyatakan amat sukar menangani cukai baharu itu.
"Maka DAP akan memberi sokongan penuh bersama-sama rakan #BatalGST. Tuntutan kita ialah kerajaan sepatutnya batal dan tangguhkan GST.
"Pimpinan DAP akan menggerakkan semua ahli, wakil rakyat dan penyokong bermobilisasi pada 1 Mei bersama gerakan rakyat menunjukkan rakyat bantah GST," katanya.
Himpunan 1 Mei ini akan diadakan selepas solat Jumaat di Kuala Lumpur dan lokasi spesifiknya akan dimaklumkan kemudian.
Ketua Pemuda PAS Suhaizan Kaiat berkata himpunan itu dijangka dihadiri kira-kira 1 juta orang daripada pelbagai pertubuhan seluruh negara dan mana-mana pertubuhan yang berminat boleh mengambil bahagian. – 6 April, 2015.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/himpunan-raksasa-kami-tok-janggut-desak-batal-gst#sthash.dX5O5nvh.dpuf

Anti-GST activists draw inspiration from legendary Kelantan warrior

KUALA LUMPUR: Malaysian activists will use Malay warrior Tok Janggut (The Bearded One) as inspiration for an anti-GST demonstration they have planned on Labour Day in May.
A member of the “BatalGST” steering committee Hishamuddin Rais said the famed Kelantanese warrior fought against tax levied by the British exactly 100 years ago.
“The British introduced all sorts of taxes 100 years ago - RM1 cukai kepala (head), three cents cukai kelapa (coconut) and five sen cukai sirih (betel leaf). This is not a new fight exactly,” he said at the #BatalGST press conference at the Kuala Lumpur Selangor Chinese Assembly Hall on Monday.
He said Tok Janggut was hung by the British in June 1915 for fighting them.
“We are all the cucu cicit (grandchildren) of Tok Janggut. Kami semua Tok Janggut (We are all Tok Janggut). We want to create a big wave out of this movement,” he said.
Tok Janggut or Mat Hassan Panglima Munas is  considered to be the first person to revolt against the British in the Malay Peninsula back in the early 1900s


------------------

5 ulasan:

Unknown berkata...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Tanpa Nama berkata...

TOK KONTOL lawan hantu di Pekan tak nak bangkit ke ????

Naguib Kaki Lima berkata...

👍💪

Tanpa Nama berkata...

haramjadah..........
dah mati lagi gantung...........
sunguh2 pukimak...........

Tanpa Nama berkata...

Tok janggut org alim x tolak hudud sbb tu jasanya dikenang...TT pula tok dalang tukang canang...tolak hudud...hanya dikenang oleh cacing2 ja bila mati.