Rabu, 14 November 2018

SELAMAT ULANG TAHUN PAK SAKO









PAK SAKO

DALAM INGATAN

SELAMAT HARI

LAHIR 

Pejuang Kemerdekaan dan Nasionalis ulong Ishak Haji Muhammad dilahirkan di Kampong Segentang,Temerloh pada 14 hb November 1909.Beliau  mula bersahabat dengan Arwah2 datok dan nenek saya pada tahun 1934 di Tumpat Kelantan .Ketika itu beliau telah lari dari tugas semasa dalam Malay Administrative Service..sebagai Deputy Assistant District Officer di Rembau , Negeri Sembilan.
Jalinan persahabatan berterusan ke kedua dua Arwah Abah dan Mak hingga ke Abang saya yang sulong.Tiga generasi mengechapi 
pemikiran dan falsafah Pak Sako . Keluarga kami lebeh mesra dengan non de plume Sahak Hantu Raya. Berikut adalah pandangan dan kata hikmat Pak Sako kepada Abang saya  Kamaruzzaman mengenai Perkataan yang Ejaannya berakhir dengan "AU":

Lebeh kurang beginilah kata kata Pak Sako.Dalam perbendahraan perkataan Melayu,banyak  perkataan yang berakhir dengan "au " itu  membawa maksud yang tak baik atau memaparkan keadaan yang kurang selesa.. 

Chontohnya;sasAU,santAU,kachAU.pukAU,dipulAU,
rantAU akibat miskin), sasAU, angAU,
payAU,seriAU,panAU,mengigAU,
dipantAU,melampAU

Lihat saja PRU XIV  lepas. Di DUN RantAU...orang nak masok chalon pun tak bagi  dah naik mahkamah.
Bila UMNO  kalah lihat siapa paling lantang kutok  Mapaddulong....   P RembAU.

Partai LahabAU bertanding kachAU BilAU....kat mana? Kat JulAU !!!!
Masin mulot Pak Sako.
Kau Kau Kau

Ishak Haji Muhammad
Malaysian writer

Ishak Haji Muhammad, better known as Pak Sako, was a Malaysian writer, active in the 1930s until the 1950s. He was a nationalist and his involvement began before independence and continued thereafter.Wikipedia
BornNovember 14, 1909, Temerloh
DiedNovember 7, 1991, Hulu Langat District



-------------------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kepala bana isham rais..pak sako ni ulama ke? mufti ke?apa kejadah ko kuarkan cite pak sako..nasionalis bukan agamawan..agamawan itu keje nabi..keje nabi tiada bergaji ..keje agama dpt puluhan ribu tiap bulan..nabi tidor alas pelepah kurma, agamawan tidor berasal audi dan porchec..itu tak salah, itu tidak langgar hukum..nabi kawin kanak2..shadian juga suka kanak2..ops..lembaga hitam?lembaga hitam itu hantu atau ngo atau badan kerajaan..