Ahad, 3 Mei 2020

ANAK MUDA MATI DALAM PERJUANGAN



SENIMAN 

BERJUANG

MELALUI KERJA

SENI

Seniman muda Shady Habash, baru berumur 24 tahun mati dalam penjara  General Sisi. Shady  dua tahun dalam penjara tanpa bicara. Seniman aktivis budaya ini dipenjara keranamembuat membuat klip video yang memperlekeh Gereral Sisi dan kerajaan tentera Mesir

Shady Habash dan Remy Essam adalah seniman bangun melawan bukan seniman bodek minta projek

SILA TONTON

Artis muda itu ditahan pada bulan Mac 2018, setelah mengarahkan video muzik untuk pemuzik rock Mesir, Ramy Essam. Video itu melihat Essam, yang kini tinggal di Sweden, menari ketika dia mengkritik peraturan presiden General Sisi, membandingkannya dengan kencan atau "balaha", nama watak dalam filem komedi popular yang digunakan untuk menentang Sisi oleh pengkritiknya. 

"Anda tinggal di kebun dan kami tinggal di penjara," dia bernyanyi, "semoga Tuhan membawa anda semua berdoa, dengan semua anak buah anda di penjara paling gelap itu, saya harap anda membusuk di tempat seperti itu."

Siaran video tersebut mendorong penangkapan lapan orang, kebanyakan tiada hubungan dengan Essam. Ini termasuk Habash, penyair dan penulis lirik Galal al-Beheiry dan Mohamed Abdel-Basset, yang ditangkap setelah memainkan lagu di stereo keretanya di Kuwait dan dihantar pulang ke Mesir.

Semua dituduh menyertai kumpulan pengganas dan menyebarkan berita palsu. Beheiry dijatuhi hukuman tiga tahun penjara pada bulan Julai 2018 kerana menyiarkan berita palsu dan menghina tentera dalam perbicaraan ketenteraan yang berasingan.

 "Dia seharusnya dibebaskan setelah dua tahun," kata seorang perwakilan dari Persatuan Kebebasan Berfikir dan Bersuara di Kaherah, yang meminta agar tidak disebutkan namanya demi keselamatan mereka sendiri. "Sebaliknya dia dipaksa untuk tetap dalam tahanan tanpa alasan hukum. Dia mati di penjara, di mana dia seharusnya tidak berada di tempat pertama. Tidak ada artis yang harus dipenjara kerana karyanya. "

Essam menulis di laman webnya bahawa "Shady tidak ada kaitan dengan kandungan lagu tersebut." Dia juga menerbitkan surat terakhir Habash dari penjara,

1 ulasan:

Awanama berkata...

tak perlu sibuk dengan negara luar. Strukturul Mesir lain. Malaysia lain. Kah kah Kah.