Khamis, 21 Mei 2020

GELOMBANG KE DUA AKAN SAMPAI







Coronavirus live news: global cases near 5m as EU health chief warns of second wave

-----------

 Gelombang ke dua
Prospek gelombang kedua jangkitan coronavirus di seluruh Eropah bukan lagi teori yang jauh, menurut pengarah agensi EU yang bertanggungjawab menasihati pemerintah - termasuk UK - mengenai kawalan penyakit.

"Persoalannya adalah bila akan sampai dan berapa besar, itu adalah pertanyaan pada pandangan saya," kata Dr Andrea Ammon, pengarah Pusat Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Eropah (ECDC).

Telah menjadi tugas para saintis yang tidak dapat disangkal untuk mengatakannya melalui wabak coronavirus. Walaupun ahli politik ditangkap menawarkan jaminan kosong, para ahli epidemiologi, yang merupakan pekerjaan baru bagi banyak orang, telah muncul sebagai penembak langsung krisis, kadang-kadang merugikan mereka

Kes global hampir 5 juta
Selepas peningkatan kes tunggal sehari dalam wabak di seluruh dunia setakat ini, jumlah jangkitan yang disahkan hampir 5 juta, dengan data Universiti Johns Hopkins ketika ini menyenaraikan 4,968,133.

Pasar daging sarang kobid

Lebih daripada 100 orang menguji positif novel coronavirus di sebuah rumah sembelih di barat Perancis, kata pihak berkuasa kesihatan wilayah pada hari Rabu.


Kes-kes tersebut berlaku setelah wabak coronavirus di kilang daging tidak hanya di Perancis tetapi juga di Jerman, Sepanyol, Australia, Amerika Syarikat dan Brazil - di mana orang cenderung bekerja berdekatan satu sama lain.



Tiada ulasan: