Isnin, 6 Julai 2020

DUNIA MASIH DISERANG



DUNIA MASIH

DISERANG KARONA


Dunia mengalami ombak kedua serangan Covid-19 

Sepanyol telah melakukan penutupan lebih daripada 70,000 orang di Galicia dalam penutupan kali kedua yang diperintahkan dalam beberapa hari, sebagai salah satu negara yang paling teruk terjejas di Eropah dalam perebutan pandemik Covid-19 untuk menahan masalah baru.

Kira-kira 3,000 penduduk blok menara perumahan awam di Melbourne, Australia, juga dikurung di pangsapuri mereka dengan pegawai polis yang ditempatkan di setiap lantai, sebagai gambaran kesukaran negara-negara dalam mempertahan kejayaan awal melawan  virus korona.

Jumlah terus meningkat di negara-negara lain yang mulai menghentikan lokasinya beberapa minggu yang lalu untuk mengurangkan kesan ekonomi wabak tersebut. Filipina melaporkan lonjakan satu hari terbesar dalam jangkitan baru pada hari Ahad, 2,434, menjadikan jumlahnya lebih dari 44,000, kata kementerian kesihatan. Terdapat tujuh kematian baru, menjadikan 1.300 keseluruhan. Para pegawai mengaitkan jumlah kes yang meningkat dengan peningkatan hubungan antara orang-orang kerana langkah-langkah karantina telah dikurangi.

Jangkitan di Arab Saudi melampaui 4.000 sehari sekali lagi setelah merosot sebentar, menjadikan jumlah itu di negara yang paling parah di Timur Tengah melepasi 200,000. Emirite Arab Bersatu yang berjiran melampaui 50,000 kes pada hari Ahad, tetapi masih merancang untuk membuka semula Dubai, hab komersilnya, pada 7 Julai.

Menteri kesihatan Israel, Yuli Edelstein, mengatakan negara itu menghadapi gelombang virus kedua setelah 977 kes baru pada hari Ahad, jumlah harian tertinggi setakat ini. Perdana menteri, Benjamin Netanyahu, mengatakan pada pertemuan kabinet pada hari Ahad: “Kami berada di puncak serangan korona baru. Ini adalah wabak yang sangat kuat yang berkembang dan merebak di dunia dan juga di sini. "

Puluhan ribu orang Israel diperintahkan ke karantina pada hari Khamis, dan agensi perisik domestik negara itu telah diminta untuk menggunakan teknologi pengawasan telefonnya untuk membantu pengesanan kontak. Keberadaan sistem pelacakan pertama kali diungkap ketika virus tersebut sampai ke Israel. Di bawah cabaran dari kumpulan hak sivil, kabinet mengatakan ia hanya dapat digunakan jika penyebaran virus menjadi keadaan darurat.


KITA WAJIB

TERUS BERJAGA

PATUH PKPB

WASPADA

Tiada ulasan: