Selasa, 29 September 2020

TANDA TANDA ZAHID LEMAH


 

TANDA ZAHID

LEMAH ATAU

WARGA SABAH

TAK SUKA UMNO

AMIN



Sokongan Umno Sabah 

kepada Hajiji bukti 

Zahid semakin lemah?


Pengerusi Umno Sabah Bung Moktar Radin dan ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) baru menang menyatakan sokongan kepada Hajiji Noor sebagai ketua menteri, satu perkembangan menunjukkan presiden parti, Ahmad Zahid Hamidi semakin hilang pengaruh di negeri itu.

“Semua rakyat tidak lagi main politik. Kita akan fikirkan masalah negeri Sabah,” kata Bung Moktar pada sidang media Gabungan Rakyat Sabah hari ini untuk mengumumkan Hajiji sebagai ketua menteri.

Ini berlaku selepas Zahid dan pemimpin veteran Umno menentang pelantikan Hajiji yang juga pengerusi Bersatu Sabah untuk memimpin negeri itu.

Hajiji, 65, yang sudah menjadi ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sabah selama tiga dekad, merupakan pilihan Perikatan Nasional (PN) untuk menjadi ketua menteri, manakala Umno pula mencalonkan Bung Moktar.

Pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah Sabtu lalu, PN bekerjasama dengan BN dan PBS, mendapat majoriti mudah untuk menumbangkan kerajaan Warisan pimpinan Mohd Shafie Apdal.

Pengumuman GRS hari ini menunjukkan pemimpin Umno pusat tidak mempunyai suara dalam politik Sabah.

Sebelum ini, Zahid menggesa jawatan ketua menteri diberikan kepada Bung Moktar, mengatakan Umno berhak mendapat jawatan itu selepas jawatan perdana menteri dan menteri besar Perak diambil Bersatu.

Seorang lagi pemimpin Umno, Shahrir Samad menuduh Bersatu tiada kaitan dan keperluan dalam politik Sabah.

Kritikan bekas ahli Parlimen Johor Bahru terhadap parti pimpinan Muhyiddin Yassin itu tidaklah mengejutkan, kedua-dua pemimpin itu tidak mempunyai hubungan rapat sejak Muhyiddin menjadi menteri besar Johor dahulu.

Ketika Umno “hampir lumpuh” dengan penghijrahan besar-besaran wakil rakyat dan pemimpin kanan pada 2018, ramai ahli menyalahkan Zahid.

Seorang pemimpin Pemuda Umno Sabah, Ghazalie Ansing sebelum ini mendesak Majlis Tertinggi Umno meminta Zahid letak jawatan.

“Presiden tidak mempunyai ‘command and respect’ dalam kalangan pemimpin dan ahli Umno,” katanya.


SABAHAN

MEMANG TAK

SUKA GEROMBOLAN

AMIN

SABAH NAK JADI

MACAM  SARAWAK

TANPA UMNO

AMIN



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ada kuasa ada kunci bank negara,
ada kunci bank boleh pegang kuasa,
yang tak ada kuasa,
ada air liur basi,
masa pegang kunci kena pandai huluq,
kalau tak pandai kemut kena tendang,
macam Guan Seng, kah kah kah,
Nak menang raya kena tabur tabur,
Tabur kertas kepala Agung,
Sabah Sarawak mudah saja,
Siapa tabur dapat hasil,
siapa tiada tabur terus hilang dimakan sejarah,
GOD is MONEY
Kah kah kah