Selasa, 7 Mac 2023

GEROMBOLAN PARTI TIDAK SAH ?




Keputusan menteri bayangkan ada yang salah, kata ahli Umno

KEPUTUSAN Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution mengecualikan peruntukan pembatalan pendaftaran terhadap Umno mengesahkan ada yang tidak teratur dalam urusan parti itu tidak mempertandingkan jawatan presiden dan timbalan presiden, kata ahli Umno Kuala Nerus Aizat Fikri Nasir Fikri.

Aizat adalah salah seorang ahli Umno yang mengemukakan bantahan terhadap perjalanan Perhimpunan Agung Umno 2022 kepada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan pada Januari lepas.

Katanya, pengecualian melalui Seksyen 70 Akta Pertubuhan 1996 itu boleh disalah guna untuk membetulkan segala ketidakaturan yang dilakukan oleh mana-mana pertubuhan.

“Secara tidak langsung, pengecualian ini telah mengesahkan ketidakaturan yang sememangnya wujud di dalam proses mengangkat usul tambahan tersebut,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau mengulas kenyataan Saifuddin awal hari ini yang mengesahkan beliau menggunakan kuasa budi bicaranya selaku menteri untuk mengecualikan Umno daripada pemakaian Seksyen 13 akta yang sama berhubung pembatalan pendaftaran.

Keputusan Saifuddin itu berhubung usul tambahan yang diluluskan dalam Perhimpunan Agung Umno 2022 untuk tidak mempertandingkan jawatan presiden dan timbalan presiden parti itu pada pemilihan yang akan berlangsung bulan depan.

Jelas Aizat, jika Umno tidak melanggar peraturan mengikut Akta Pertubuhan, logiknya menteri tidak perlu menggunakan kuasanya bawah undang-undang.

Pihak Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) juga boleh menghantar surat memaklumkan tiada pelanggaran telah berlaku, tambahnya.

“Sejujurnya saya agak kecewa dengan tindakan ini memandangkan kerajaan dan kepimpinan hari ini yang dikatakan sangat mengangkat kedaulatan undang-undang, telah menggunakan kuasa bagi memastikan jawatan presiden dan timbalan presiden tidak dipertandingan sebagaimana yang sepatutnya dijalankan melalui proses demokrasi,” katanya.

Aizat berharap Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengambil serius perkembangan ini yang boleh mencalarkan kewibawaan kerajaannya dan menyebabkan rakyat hilang percaya kepada sistem dan agensi penguatkuasa kerajaan.

“Saya akan berbincang dengan rakan saya saudara Fiqri Firdaus dan juga peguam kami bagi mempertimbangkan semakan kehakiman terhadap keputusan RoS tersebut,” katanya.

Pada 20 Januari, Aizat dan Fiqri membuat aduan meminta pendaftar pertubuhan meneliti kesahihan usul tambahan pada Perhimpunan Agung Umno 2022 yang berlangsung pada Januari lalu. – 7 Mac, 2023.

INI BARU

BIJAK GUNA

KUASA

AMIN

JIKA  GEROMBOLAN

DI HARAM ROS

MAKA PMX AKAN

JADI XPM

KAH KAH KAH

LANGKAH TEPAT

DARI MENTERI KDN

AMIN

AHLI YANG

TAK PUAS HATI

LU NAK BUAT

APA ???

KAH KAH KAH

LU RABA TELOR

KALAU BERANI

TURUN BERDEMO

KAH KAH KAH

KHALAS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Gile babi punya cerita hari ini, smpai org kuat pkr boleh pertahankan penubuhan umno... Hahahahhaaa... Dulu siap berdemo, nak jatuhkan umno... ABU asal bukan umno... Melayu mudah lupa ..

Mamatgetah berkata...

HamdulillAh...sekomyong konyongnyA maka pertubuhan melayu ni akan mereput tanpa nisan