Ahad, 2 April 2023

JOHAN JAFFAR TIBAI FAHMI FADIL



Kritikan Fahmi terhadap

 laporan OPR tidak wajar
Saya kesal Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil membidas siaran Facebook Berita Harian berhubung laporan jangkaan kenaikan Kadar Dasar Semalaman (OPR).

Kenyataan Fahmi bahawa laporan itu satu penipuan dan fitnah sama sekali tidak wajar dan tidak bertanggungjawab. Apatah lagi apabila ia datang dari seorang menteri yang bertanggungjawab ke atas media dan diberikan tanggungjawab sebagai jurucakap kerajaan.

Beliau juga sepatutnya faham bahawa laporan itu memetik pandangan dan ramalan penganalisis. Ini merupakan amalan biasa dalam laporan pemberitaan bisnes dan urus niaga seperti juga pandangan penganalisis politik dipetik untuk tujuan berita atau laporan politik semasa.

Dalam sebuah negara yang mengamalkan demokrasi, semua pandangan, baik yang menyokong atau menentang kerajaan seharusnya diberikan tempat.

Saluran media bukan portal atau risalah rasmi kerajaan.

Dengan kenyataan itu Fahmi telah menanamkan rasa tidak yakin orang ramai ke atas media serta menjejaskan nama baik media tempatan.

Fahmi sebelum ini menjanjikan media bebas membuat laporan dalam kerangka undang-undang sedia ada.

Saya juga kecewa bahawa sebelum ini menteri berkenaan melenting dengan laporan persepsi dan skor kerajaan campuran yang dibuat oleh lima media arus perdana.

Saya melihat kecenderungan yang tidak sihat apabila beberapa orang menteri mempertikaikan laporan media yang tidak menyebelahi mereka. Saya berpendapat hal ini berlaku disebabkan menteri-menteri berkenaan tidak cukup matang untuk menangani isu media.

Johan Jaaffar
 adalah tokoh wartawan negara.

WOIT

KAH KAH KAH

KEBEBASAN MEDIA

JADI SEMPIT

BILA DIKEPALI

OLEH 

LOKMAN ADAM

OPS... SILAP

OLEH 

FAHMI FADIL

KHALAS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dia nie ibarat ketua propaganda Nazi. Hang tgk Nazi yg pegang bhg tu,rambut elok kemas, hensem. Anwar nie dah jadik diktator.

Tanpa Nama berkata...

kuat jilat binatang ni