Isnin, 3 April 2023

PENIAGA BARU



Juadah bazar Ramadan mahal, tidak berkualiti, kata kumpulan pengguna

HARGA makanan dan kualiti yang dijual di Bazar Ramadan pada bulan puasa ini semakin mahal serta teruk, kata kumpulan pengguna.

Mereka memberitahu The Malaysian Insight peniaga tidak seharusnya menaikkan harga semata-mata demi mengaut keuntungan dan menggunakan kenaikan harga bahan mentah sebagai alasan.

Terdapat banyak rungutan di media sosial daripada pengunjung bazar mereka membayar lebih manakala kuantiti dan kualiti makanan semakin teruk.

Seorang lelaki baru-baru ini mengadu dia dikenakan bayaran RM15 untuk hidangan ringkas nasi lemak bersama beberapa lauk di Bazar Ramadan Puchong Permai. Yang lain mengadu mengenai makanan basi yang dijual di bazar.

Nur Asyikin Aminudin dari Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) berkata penjual makanan perlu bertanggungjawab dalam menyediakan makanan yang berkualiti.

Beliau berkata ramai penjual makanan tidak mengambil berat mengenai kebersihan dan cara penyediaan makanan yang bersih.

“Sebagai orang yang pergi ke Bazar Ramadan, saya boleh katakan kualitinya sangat teruk. Saya tidak selalu merungut mengenai harga kerana saya sedar perkara yang lebih mahal sekarang tetapi sekurang-kurangnya yang boleh mereka lakukan ialah meningkatkan kualiti mereka.

“Jadikan lebih bersih, ada lebih rasa dalam makanan. Jangan jual makanan yang hampir luput. Apa yang kita ada hari ini adalah makanan tawar yang dijual pada harga yang tidak munasabah,” kata timbalan setiausaha agung Fomca itu.

Ahli Persatuan Pengguna Veteran Pulau Pinang (CAP), NV Subbarow bersetuju, sambil menambah menjual makanan mahal menjadi budaya bagi kebanyakan peniaga.

Beliau mengakui harga makanan naik dan menerima aduan daripada ramai rakan Islamnya.

“Perkara yang sama di Pulau Pinang. Mereka yang menjual makanan kini menjualnya pada harga yang sangat mahal dan tidak munasabah. Ia satu budaya yang mana seseorang menjualnya dengan harga mahal, yang lain akan mengikut.

“Ini bukanlah amalan yang baik, jangan hanya cuba cari duit tetapi sediakanlah makanan yang enak dengan kualiti yang baik. Adalah tidak bertanggungjawab mencari duit hanya kerana orang ramai keluar membeli juadah berbuka puasa.

“Anda sentiasa boleh menjual makanan pada harga yang munasabah. Mungkin boleh kecilkan bahagian, jadi harga turun tapi rasa masih sedap,” tegasnya.

Presiden Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Nadzim Johan menggesa orang ramai memainkan peranan lebih proaktif.

Beliau berkata, pengguna perlu mengelak daripada membeli makanan mahal dan juga perlu memboikot gerai yang menjual makanan yang tidak enak.

“Kita boleh membawa perubahan, kita harus bertindak. Jika kita mahu mereka menurunkan harga mereka, kita harus berhenti membeli daripada mereka, mungkin dengan cara itu mereka akan sedar harga mereka tidak masuk akal dan mungkin menurunkannya.

“Tetapi jika kita teruskan membeli untuk tujuan makan, senario ini akan berterusan. Secara keseluruhannya, saya rasa kita harus sederhana dalam berbelanja. Beli makanan yang boleh kita habiskan untuk mengelakkan pembaziran,” tambahnya.

Peniaga pertahankan harga makanan

Penjual makanan Bazar Ramadan di Ampang, Ayob Ghani bagaimanapun mempertahankan harga makanan yang dijual dengan mengatakan kebanyakan peniaga tidak mempunyai pilihan.

Beliau turut mengakui sesetengah peniaga tidak memberi perhatian lebih terhadap kualiti makanan yang dijual.

“Seperti saya di Ampang, saya rasa harga yang kami jual di sini berpatutan. Contohnya nasi kerabu saya jual antara RM6.50 hingga RM8.50 bergantung kepada lauk.

“Di sebelah saya ada penjual nasi briyani, mereka menjualnya pada harga RM12 dan ini disertakan dengan kambing. Ayam lebih murah. Harganya tidak jauh berbeza dengan bazar sebelum ini. Semasa Covid-19 pun, kalau dibandingkan, tidak banyak bezanya,” katanya.

Ayob bagaimanapun mendedahkan beberapa pemilik tapak menyewa ruang niaga pada harga yang tidak munasabah.

“Pergi saja ke tapak tempat Uda Holding menyewa ruangnya. Anda perlu membayar RM12,000 sebulan. Bayangkan harga yang perlu diletakkan penjual untuk menjual produk mereka, sama ada makanan atau pakaian.

“Jika sewa semahal itu, berapakah harga yang sepatutnya kita tetapkan? Dalam sesetengah kes, peniaga terjerat oleh pemilik tapak. Namun kami dipersalahkan,” kata Ayob.

Seorang pengguna yang hanya mahu dikenali sebagai Alif berkata, harga makanan tidak banyak berubah.

Lelaki yang tinggal di Cheras itu berkata tidak semua makanan yang dijual mahal.

“Bagi bertindak adil, ada yang menjualnya pada harga yang berpatutan. Kebanyakannya tidak berubah, mungkin sedikit. Mengambil kira keadaan, ia mahal tetapi tidak seberapa.

“Saya setuju ada peniaga menjual juadah mereka hanya kerana ia makanan yang jarang ditemui atau makanan Barat, harganya begitu mahal. Jangan beli daripada mereka,” katanya.

Siti Maizura Othman dari Shah Alam berkata kualiti makanan di beberapa bazar di Lembah Klang sangat teruk.

Dia berkata dia lebih suka membeli makanan yang bagus, tetapi tidak boleh bertolak ansur dengan makanan yang teruk dengan harga yang mahal.

“Sesetengah peniaga hanya mahu mengaut keuntungan pada bulan Ramadan. Lebih-lebih lagi kuih, kami boleh terima bahan mentah mahal tetapi jangan tipu kami. Jual karipap kosong dengan harga RM5 memang tak masuk akal.

“Murtabak ayam bersaiz biasa pada harga RM8 memang melampau. Hanya kerana anda berada di Subang, tidak bermakna anda boleh menaikkan harga sewenang-wenangnya,” tambahnya. – 3 April, 2023.



WOIT

RAMAI PENIAGA

BARU

AMIN

CUBA CUBA

NIAGA KUIH

AMIN

ADA  JUAL

KARIP OXYGEN

 MURTABAK

TEPUNG

ADA JUAK ROTI

MENJALAR

KAH KAH KAH

CARI MENU

RAHMAH

AMIN

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Harga pasar malam macam harga hotel lima bintang dah Bro, semua nak kaya cepat semua nak jadi kapitalis adab dunia baru, tak boleh buat apa, kalau tak mahu kena buat sendiri, semua kerja tak ada peluang, gerai tepi jalan tak payah bayar sewa mahal, tak ada bil elektrik bil air, modal sikit tapi nak untung luar biasa, ini budaya orang kita sekarang, kualiti makanan minuman ceroi ceroi saja kita nampak, susah susah tak ada apa lain nak cakap, duit jadi kiblat baru manusia sama macam orang politik sekarang, sujud lima Kali kiblat money money money kah kah kah