Khamis, 8 Ogos 2024

JANGAN KOMEN RAJA WALAU PUN MENTAL


Mahkamah perlembagaan Thailand larang ahli politik popular, bubar parti

BANGKOK: Ahli politik paling popular di Thailand telah diharamkan daripada politik selama 10 tahun dan partinya dibubarkan pada hari ini atas percubaannya untuk memperbaharui undang-undang fitnah diraja kerajaan itu.

Mahkamah Perlembagaan di Bangkok mengundi "sebulat suara" untuk membubarkan Parti Move Forward dan mengharamkan lembaga eksekutifnya, termasuk bekas pemimpinnya Pita Limjaroenrat, selama 10 tahun, kata hakim Punya Udchachon.

Keputusan itu bermakna Pita, 43, yang mengetuai parti reformis Move Forward Party (MFP) ke tempat pertama yang mengejutkan dalam pilihan raya umum tahun lalu, akan dihalang daripada mengambil sebarang peranan dalam politik untuk dekad akan datang.

Populariti Pita melonjak menjelang pilihan raya apabila dia menarik perhatian pengundi muda dan bandar dengan ikrarnya untuk memperbaharui undang-undang ketat fitnah diraja Thailand, yang menurut kumpulan hak asasi manusia telah disalahgunakan untuk menyekat kumpulan prodemokrasi.

Namun, usahanya untuk menjadi perdana menteri telah dihalang oleh pasukan konservatif di senat.

Kerjaya politiknya semakin goyah pada Mac apabila suruhanjaya pilihan raya Thailand meminta mahkamah tertinggi negara itu membubarkan MFP.

Ini berikutan keputusan sebelum ini bahawa ikrar parti untuk memperbaharui undang-undang lese-majeste diraja adalah sebagai percubaan untuk menggulingkan raja berperlembagaan.

Tuduhan lese-majeste amat serius di Thailand, di mana Raja Maha Vajiralongkorn menikmati status seakan-akan ketuhanan yang meletakkannya di atas pertikaian politik. - AFP


DILARANG KOMEN

RAJA WALAU

 DAH MENTAL

AMIN

AKAN MUNCUL

GERAKAN ANTI

FEUDAL

AMIN

AKHIRNYA DALAM

DUNIA INI AKAN

HANYA ADA

EMPAT RAJA

AMIN

RAJA DEMAN

RAJA SEPIT

RAJA LEKUK &

RAJA KELAWAR

AMIN

KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ini king cool... lu tak suka king yang cool.. kah kah kah