Selasa, 10 September 2024

TERESA HANYA JALANKAN TUGAS

 




Saya hanya jalankan tugas, kata Teresa Kok

AHLI Parlimen Seputeh Teresa Kok, yang mencetuskan kontroversi berhubung kenyataannya mengenai pensijilan halal mandatori untuk restoran dan perniagaan makanan, berkata beliau tidak pernah berniat untuk menentang Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Kok berkata dia hanya menjalankan tugasnya sebagai ahli parlimen yang dipilih dan menafikan tidak menghormati Islam.

“Saya tidak mempersoalkan pensijilan halal, Jakim atau tidak menghormati hak Islam. Saya mempunyai tanggungjawab untuk menyuarakan kebimbangan rakyat kita yang berbilang kaum.

“Malah, saya konsisten dalam perkara ini kerana saya sering mempertahankan piawaian jabatan untuk pensijilan sebagai ‘antara yang tertinggi di dunia’,” kata Kok selepas kenyataannya direkodkan oleh polis di Bukit Aman.

Beliau turut menjawab kenyataan Perdana Menteri Anwar Ibrahim yang berkata adalah lebih baik ahli parlimen DAP itu mengelak daripada membuat kenyataan yang tidak perlu.

Kok berkata beliau tidak berpeluang untuk membincangkan perkara itu secara dalaman kerana cadangan itu dikemukakan dalam forum terbuka oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Islam) Mohd Na’im Mokhtar.

Na’im pada sidang media semasa Persidangan Antarabangsa Mengenai Undang-undang Keluarga 2024 pada 5 September membangkitkan cadangan pensijilan halal mandatori bagi perniagaan makanan, termasuk bagi mereka yang tidak menghidangkan daging babi dan alkohol.

Kok berkata mewajibkan pensijilan halal boleh menjadi beban tambahan kepada perniagaan, selain menghalang kebebasan memilih pengguna.

Beliau juga berkata perniagaan yang lebih kecil, termasuk “ribuan pengusaha restoran kecil Melayu” akan mendapati ia membebankan kerana keperluan itu akan meningkatkan kos pentadbiran mereka.

Beberapa laporan polis telah dibuat terhadapnya manakala Ketua Pemuda Bersatu Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal menggesa Kok menarik balik kenyataannya dan menuduh ahli parlimen itu menyentuh sensitiviti 3R (bangsa, agama dan raja).

Ketua Pemuda Umno Dr Muhamad Akmal Salleh, menggelar Kok “Nyonya tua” dan berkata kerajaan harus menampal “logo tidak halal” di dahinya.

Sementara itu, ahli parlimen Syahredzan Johan dan Ramkarpal Singh, yang mewakili Kok, berkata polis mengambil masa dua jam untuk merekodkan kenyataannya.

Syahredzan memberitahu pemberita, siasatan berhubung kenyataan Kok itu dijalankan mengikut Seksyen 298 dan Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan serta Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1998.

Pengerusi DAP Lim Guan Eng berkata kenyataan Kok mengenai pensijilan halal tidak seharusnya dikategorikan sebagai isu 3R.

Lim berkata pihak lain juga telah mengulas mengenai perkara itu, yang pertama kali dibangkitkan oleh Na’im.

“Ini bukan isu 3R, seperti yang didakwa oleh pihak tertentu,” kata Lim kepada pemberita di luar ibu pejabat polis Bukit Aman.

“Individu dari semua lapisan masyarakat, sama ada Islam atau bukan Islam, turut menyatakan pandangan mereka.”

Lim berkata Kok hanya menjalankan tanggungjawabnya sebagai ahli parlimen dipilih yang ditugaskan untuk menyuarakan kebimbangan pengundinya.

“Ahli Parlimen perlu diberi ruang untuk melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan oleh pengundi mereka.” – 10 September, 2024.

WOIT

KAH KAH KAH

HANYA JALANKAN

TUGAS

AMIN

HAL 3R INI

JADI SENJATA

PAKATAN

AMIN

SELAIN DARI

AKTA 

HASUTAN 1948

3R JUGA DIGUNA

UNTUK TUTUP

SUARA RAKYAT

AMIN

KHALAS

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Gua tak makan segala yang dicop halal. Hidup Israel, hidup blackrock.

Tanpa Nama berkata...

patut fahmi guna akta komunikasi juga...

Tanpa Nama berkata...

Ini cara laga-lagakan sesama umat, separuh berfikir separuh asyik pegang telefon bimbit setiap masa, banyak mas dibuai mimpi-mimpi ngidam kah kah kah