Selasa, 2 September 2014

SABAH SARAWAK MAHU MERDEKA






KOMENTAR

banyak berita
yang ditutup dari pengetahuan kita

hakikatnya:
ada gerakan pemisah di sabah
ada sentimen nak keluar malaysia
ada ngo borneo berpusat di uk

fakta sejarah membuktikan
tiada persekutuan baru 
dibuat tahun 1963

sabah dan sarawak sebenarnya
diheret masuk malaysia
untuk kurangkan jumlah cina
dari singapura

kini ada ngo memungut tanda tangan
untuk menuntut pbb kaji semula
petisyen 1962

kita tidak tahu apa labon muhyiddin
kalau tak ada laporan internet
sampai kiamat kita tak tahu fakta fakta ini






Dekolonisasi bukan isu pemisahan

 | September 1, 2014
"Dekolonisasi adalah isu yang belum selesai di Borneo. Oleh itu, kita harus berfikir dekolonisasi dan tidak memberi tumpuan kepada perkataan " S ". TPM berdiri atas alasan nipis dengan mendakwa bahawa Sabah adalah milik Malaysia."
Daniel-John-JambunKOTA KINABALU: Pemisahan bukan perkataan yang betul untuk digunakan jika Malaysia sememangnya dibentuk oleh Sabah, Sarawak, Singapura dan Malaya, dakwa beberapa aktivis di Borneo. Oleh itu, tiada apa-apa yang menghalang pembubaran pembentukan ini.
Sebaliknya jika Sabah dan Sarawak, menyertai Malaysia, di mana bukti bahawa ini adalah secara sukarela?
Daniel John Jambun, presiden Borneo’s Plight in Malaysia Foundation (BoPIM),yang berpangkalan di UK mengulas Timbalan Perdana Menteri (TPM) Muhyiddin Yassin yang menggunakan perkataan “S” dalam ucapannya di Sipitang pada Sabtu. TPM telah memberi amaran kepada “secessionists” untuk menghentikan dan berhenti atau hadapi risiko akibat daripada aktiviti “hasutan dan khianat” mereka.
Daniel berkata beliau tidak mahu masuk ke dalam retorik dan polemik sama ada kedua-dua negara Borneo membantu untuk membentuk Malaysia pada 16 September 1963 atau menyertai Persekutuan.
“Jika kita melihat definisi Persekutuan dalam Perkara 160 dalam Perlembagaan Persekutuan, tiada Persekutuan baru yang ditubuhkan pada 16 Sept 1963,” kata Daniel.
Menurut Ketua BoPIM, ini menimbulkan persoalan “apakah asas bagi Sabah dan Sarawak untuk berada dalam Persekutuan dengan Semenanjung?”
NGO hak asasi manusia mengambil pendirian bahawa Sabah dan Sarawak telah diheret ke dalam Persekutuan Malaya pada tahun 1963 oleh Kerajaan Malaya dan Kerajaan British untuk memudahkan penggabungan Singapura, yang bermajoriti Cina, dengan Semenanjung yang berbilang kaum.
“Singapura dikeluarkan dalam tempoh dua tahun dari Persekutuan yang dinamakan Persekutuan Malaysia pada 16 September, 1963,” jelas Daniel dari sejarah. “Walau bagaimanapun, Sabah dan Sarawak telah dikunci di dalam.”
Daniel berfikir bahawa daripada menggunakan perkataan “S” dan membuat ancaman, Timbalan Perdana Menteri perlu memahami mengapa aktivis telah memulakan kempen tandatangan untuk mendapatkan Bangsa-Bangsa Bersatu supaya mengkaji semula Petisyen 1962 di mana rakyat menentang idea Sabah, Sarawak, dan Brunei mempunyai apa-apa kaitan dengan idea bersekutu dengan Malaya /Singapura.
“Dekolonisasi adalah isu yang belum selesai di Borneo,” kata Daniel. “Oleh itu, kita harus berfikir dekolonisasi dan tidak memberi tumpuan kepada perkataan” S “. TPM berdiri atas alasan nipis dengan mendakwa bahawa Sabah adalah milik Malaysia. “


KAH KAH KAH


nasib baik ada internet
dapat kita semua tahu
hal sabah sarawak
kalau harapkan media
semenanjung sampai
kiamat kita tahu tahu

terima kaseh
ronald reagan

KAH KAH KAH




---------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih juga pada Madet anak iskandar kutty bagi internet.Senjata sudah makan Tuan.kah..kah..kah..

Ini menujukkan yang Madet pun orang bodoh.Bagi senjata untuk bunuh dirinya.kah..kah..kah..