Rabu, 20 April 2016

BERITA DARI USTAZ WANJI







FACE BOOK 



malam tadi, saya diberitahu bahawa Ustaz Rasul Dahri dipenjarakan selama 1 tahun atas kesalahan mengajar, khabarnya atas kesalahan kononnya, membawa fahaman wahabi. sekarang, beliau sudah berada dalam penjara selama 4 bulan, dan berbaki 6 bulan lagi. jika benar berita ini, ia amat mendukacitakan.

Secara peribadi, saya banyak tidak bersetuju dengan pandangan Ustaz Rasul Dahri, terutama dalam banyak metode istinbat hukum menerusi hadis2 nabi saw. Namun, bukan bermakna saya bersetuju dalam hal kekhilafan pandangan dan tafsiran agama dihadapi dengan hukuman penjara dan denda. sebaliknya perlu dihadapi dengan debat ilmiah yang damai. tindakan ini hampir sama dengan sosma, isa, mkn dan banyak undang2 zalim.
saya semakin yakin bahawa jabatan agama islam di Malaysia adalah institusi yang hanya mampu menampilkan kuasa dan berlagak dengan kuasa, tanpa mempu membalas perkara ilmiah secara debat ilmiah. Mereka adalah pusat kelahiran projek pembunuhan atas nama agama.

-------------

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ust yg hebat....mewarisi tradisi para nabi dan rasul

Tanpa Nama berkata...

Agama terbina dgn hujah. Aku senada dgn wanji, kalau ustaz tu salah sepatutnya berdebat dan berhujah dgn dia. Bukannya guna kuasa terus chop org tu sesat dan jatuhkan hukum.

Tapi tu lah malaysia, org agama yg duduk dalam pejabat tak pandai berhujah, depa cari makan dgn guna sijil.

Banyak pegawai agama di malaysia dapat sijil dgn lulus dari peperiksaan bertulis, sebab tu depa tak pandai bercakap.. nak suruh debat? Hahaha. Eh! Tiba2 teringat YB facebook.. err sapa nama tu.. Nik Buduh.