Selasa, 24 Mei 2016

KUASA SISTEM KAPITALIS







KUASA

SISTEM

KAPITALIS


Haramkan iklan Ramadan

May 23, 2016
Mengkomersialkan Ramadan telah mencabut roh bulan yang mulia itu.
KOMEN
buffet-ramadhan
Oleh SM Mohamed Idris
“Bufet Ramadan… Majlis Berbuka Puasa di hotel ini dikenali antara yang paling menarik… Telah menarik pelanggan yang bertambah untuk penghiburan korporat dan jamuan selera keluarga… Menunya meliputi lebih daripada 100 hidangan sehari… Sambil berbuka puasa anda akan dihiburkan dengan persembahan muzik Ghazal Asli… Surau juga disediakan untuk kemudahan pengunjung Muslim… RM95 untuk dewasa dan RM48 untuk kanak-kanak…”
Iklan ini disiarkan dalam akhbar harian tempatan pada hari terakhir bulan Rejab tahun ini, satu bulan sebelum Ramadan. Lebih banyak iklan seperti ini akan muncul apabila kita semakin hampir dengan Ramadan yang akan mempromosikan pakaian, kasut, permaidani, langsir dan barangan serta perkhidmatan lain.

Apakah yang perlu kita lakukan untuk mengatasi sekularisasi yang semakin menjalar ini? Produk dan perkhidmatan iklan yang menggunakan Ramadan, Aidil Fitri dan Aidil Adha mestilah diharamkan. Para ulama mestilah mengutuk perkara yang amat dibenci ini dan hendaklah mengeluarkan fatwa yang melarang eksploitasi Ramadan dan melindungi umat Islam. Pertubuhan masyarakat sivil Islam juga mestilah melancarkan kempen menentang pencabulan kemuliaan dan kesucian Ramadan, Aidil Fitri dan Aidil Adha.

KAH KAH KAH

woit 

mamat ini tak faham

inilah kuasa kapital

kuasa kaum pemodal

kuasa kapitalis

lebih kuat dari 

kuasa agama

malah agama pun

sedang dijual

kah kah kah

TAK FAHAM KE

--------

Tiada ulasan: