Isnin, 28 Ogos 2017

NEGARA TAK CAYA TUHAN







MAIN 

BONTOT

KAHWIN 

SAJENIS

TAKCAYA 

TUHAN

MINUM ARAK

MAKAN BABI

TAPI AHLI

MASYRAKAT

TERATUR ADIL

TAK ADA 

RASUAH

TAK ADA BELI

INTAN BERLIAN

TAKDA JO LOW



Asri: Majlis negara Islam dihiasi agama, negara bukan Islam lebih amanah

 | August 26, 2017
Mufti Perlis berkata majlis kerajaan di negara seperti Sweden dan Jepun tidak dihiasi unsur keagamaan tetapi lebih cemerlang dari segi amanah harta rakyat, urus tadbir awam dan penjagaan alam sekitar.







PETALING JAYA: Mufti Perlis Tuan Haji Asri Zainul Abidin hari ini berpandangan negara bukan Islam seperti Sweden, Jepun dan Australia menunaikan arahan Tuhan lebih baik berbanding negara Islam, walaupun majlis kerajaan mereka tidak dihiasi unsur keagamaan.

Asri memuji nilai yang dianjurkan Islam dilaksanakan dengan cemerlang di Sweden, Norway, Denmark, Jepun, New Zealand dan Australia dari segi amanah harta rakyat, urus tadbir awam dan penjagaan alam sekitar, serta sensitif terhadap salahguna kuasa dan salah tadbir urus.

Sementara di kebanyakan negara Islam pula, katanya, majlis kerajaan dan politik sering diiringi pelbagai unsur keagamaan seperti doa, nasyid, qasidah, istighfar dan selawat yang “mahal berbayar” tetap “tahap amanah dan urus tadbir kita jauh ke belakang”.

“Indeks rasuah juga menyenaraikan negara-negara umat Islam berada dalam tahap yang mengecewakan. Alam sekitar sekitar juga dicemari.

“Persoalannya, agama ini sekadar kosmetik para penguasa ataupun agama itu pembimbing dan panduan dalam politik dan pentadbiran?” kata Asri di Facebook hari ini.

Beliau turut mempertikaikan peranan golongan agama dalam keadaan negara seperti tu, bertanyakan apakah mereka penasihat yang amanah kepada penguasa ataupun sekadar “pemegang logo halal” ketika rakyat sedang marah.

“Kita sering mengutuk penjajah,” tulis Asri. “Ya, penjajah penuh dengan kesalahan dalam sejarah penjajahan mereka. Namun hari ini, negara penjajah itu dalam banyak keadaan lebh amanah dan baik tadbir urus mereka dibandingkan negara-negara umat Islam yang bebas dari penjajahan itu.”

YANG INI

TUNGGANG

TUNGGIT

BERBUIH 

MULUT

BACA DOA

TAPI SEMUA

HAMPEH

INILAH BEZA

NEGARA 

KAPIR

DENGAN 

NEGARA

ISLAM




----------------------

3 ulasan:

Usop ali berkata...

Tepat dah padat....pelik nya yang berkuasa di Negara tercinta Malaysia...dari pegawai kerajaan sampai ke pemimpin yang ber bin dan binti....hancur lodo perangai mereka...aku pun pelik...mahzab mana yang mereka pakai....islam mana yang mereka ikut....hamcussss

Unknown berkata...

Jadi org baik dulu kemudian baru belajar jadi org Islam baru tak merosakkan modal insan dalam diri MANUSIA.

Tanpa Nama berkata...

Bila baca quran cuma tekankan berlagu, bila masa nak manfaatkan ilmunya. Dahlah dlm bahasa asing yg tak difahami. Skrg asyik dok berlagu bersalawat pula