Khamis, 29 Ogos 2019

DATUK SUBUH BELOT







DATUK

SUBUH

BELOT

LANGSUNG: SPRM syor 3 individu didakwa bersama Najib


PIHAK pendakwa raya dijangka melengkapkan kesnya dalam perbicaraan SRC International hari ini dengan saksi terakhir, pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Rosli Husain.

Peguam berkata ia memerlukan sejam setengah lagi untuk menyoal balas Rosli sebelum pendakwa melakukan soal semula.

Pendakwa akan menyoal semula saksi bagi menjelaskan kenyataan yang tidak konsisten selain membangkitkan kecacatan dalam hujah peguam.

Selepas Rosli habis memberi keterangan, pendakwa akan menggulung kesnya, selepas hampir lima bulan perbicaraan sejak 3 April. Kira-kira sebulan dari sekarang, kedua-dua pihak dijangka membentangkan hujahan mereka.

Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali kemudian akan memutuskan sama ada wujud kes prima facie terhadap Najib Razak.

Jika ada, Najib akan diperintahkan membela diri, di mana perbicaraan akan masuk fasa kedua dengan peguam memanggil saksinya memberi keterangan.

Perbicaraan itu dijangka berlangsung awal tahun depan.

Selepas pihak pembela selesai, hujahan akhir akan diarahkan, di mana selepas itu hakim akan membacakan penghakimannya dan menyampaikan keputusan.

Jumaat lalu, Rosli memberitahu mahkamah bahawa perbelanjaan RM3.3 juta menggunakan kad kredit Najib bertarikh 8 Ogos, 2014 di kedai emas De Grisogono di Itali, adalah untuk isteri bekas perdana menteri Qatar.

Beliau berkata perkara itu diberitahu kepadanya oleh Najib ketika soal siasat pada 2015. Rosli juga ditunjukkan surat penghargaan daripada Noor Abdulaziz Abdulla Turki Al-Subaie, isteri kepada Shaikh Hamad Jassim Jabr Al Thani, yang pada ketika itu perdana menteri Qatar.

Surat itu bertarikh 15 Ogos, 2014 dihantar kepada isteri Najib, Rosmah Mansor, di mana Rosli berkata surat itu tidak diberitahu kepadanya.

Pendakwa membantah surat itu dimasukkan sebagai bukti dan mencabar kebenarannya, berkata peguam patut panggil Noor Abdulaziz memberi keterangan.

Rosli juga mempertahankan kebebasan SPRM ketika disoal tentang mengapa bekas pengarah SRC International Suboh Md Yassin disoal siasat tujuh kali, kebanyakannya tahun lalu.

Rosli berkata ia hak pasukan penyiasat untuk soal siasat Suboh berulang kali bagi mendapatkan gambaran lebih jelas kerana keterangan saksi tidak konsisten.

“Saya boleh gunakan keterangan pertamanya jika saya mahu,” kata Rosli.

Suboh kali pertama disoal siasat oleh SPRM pada 7 November, 2015 di Abu Dhabi tetapi disoal sekali lagi di Jakarta kerana keterangan bercanggah.

SPRM turut menyoal siasat Low Taek Jho di hotel sama pada 27 November, 2015, dan beliau berjanji kembali ke Malaysia untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa dalam perbicaraan ini.

Pertuduhan terhadap Najib berkaitan dengan pinjaman RM4 bilion yang dikeluarkan kepada SRC International pada 2011 dan 2012, yang mana beliau dituduh menerima RM42 juta dalam akaunnya pada 2014 dan 2015.

Bekas perdana menteri berusia 66 tahun itu didakwa atas tiga tuduhan jenayah pecah amanah, tiga tuduhan pengubahan wang haram dan satu pertuduhan penyalahgunaan kuasa.

Pasukan peguam Najib diketuai oleh peguam Umno terkemuka Muhammad Shafee Abdullah. Peguam Negara Tommy Thomas mengetuai pendakwaan.

SATU DEMI SATU

MACAM NAJIB

BELOT 

MULA PECAH

LUBANG 

KALAU TIDAK

RAHAI BERSAMA

NAJIB ROSMAH

DI SUNGAI BULUH
KAH KAH KAH
------------

2 ulasan:

Unknown berkata...

Jgn ckp datuk suboh klau dh trdesak camni air duk paras idung datuk zohor datuk asar datuk magrib isyak pun angkat kaki lambung

Tanpa Nama berkata...

Tu je la lu nyayi hari2 najib rosmah najib riamah..bangang mentaliti taik jubo..