Sabtu, 30 Mei 2020

BUDU MADE IN ROME






BUDU ROME

Budu bukan makanan asal kelantan tetapi makanan asal rum. Nama asalnya Garum,dan dijumpai fosil garum. Kerajaang isle paling lama pun 700 tahun dulu. 
Tapi tak kisah la asal mana pun. Ikan bilis tu Mana ceruk laut pun ada. Janji jangan makan suap, makan konsesen balak, 
nak makan pandai cari sendiri. 
on 
APA DIA 
ISLAM BUDAYA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 29/05/20



MEK BUDU 

Garum or liquamen

Garum is one of the basic ingredients in the cuisine of Roman antiquity. It is a fish sauce that was used to salt dishes. One can’t simply use kitchen salt in recipes, because instead of extracting moisture (which is what salt does), garum adds moisture to a dish.
When preparing an authentic Roman dish, this sauce is a necessary ingredient, especially when using recipes from De Re Coquinaria. It is used in much the same way as our Worcestershire Sauce or Maggi: one adds it in small quantities to a dish. The fish sauce is not meant to be used as a sauce on its own.
Garum atau cecair
Garum adalah salah satu ramuan asas dalam masakan kuno Rom. Ini adalah sos ikan yang biasa digunakan untuk mencuci piring. Orang tidak boleh menggunakan garam dapur dalam resipi, kerana bukannya mengeluarkan kelembapan (seperti yang dilakukan oleh garam), garum menambah kelembapan ke dalam pinggan.
Semasa menyediakan hidangan Rom yang asli, sos ini adalah ramuan yang diperlukan, terutama ketika menggunakan resipi dari De Re Coquinaria. Ia digunakan dengan cara yang hampir sama dengan Sos Worcestershire atau Maggi kami: satu menambahkannya dalam jumlah kecil ke dalam pinggan. Sos ikan tidak dimaksudkan untuk digunakan sebagai sos sendiri.
on
ISLAM BUDAYA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 29/05/20

Ka

Tiada ulasan: