Selasa, 12 Mei 2020

PEMIMPIN JUJUR DIFITNAH LAGI









SAPA C4 INI

BUAT FITNAH

PADA PEMIMPIN

MELAYU ISLAM

YANG JUJUR

YANG BERILMU

YANG WARAK

MUSTAHIL 

PEMIMPIN INI

RASUAH 

C4 gesa Adham perjelas skandal RM30 juta

MENTERI Kesihatan Adham Baba perlu memberi penjelasan sama ada beliau terlibat dalam skandal perolehan bernilai RM30 juta yang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), kata Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4).

SPRM sedang menyiasat lima syarikat yang dilantik secara langsung oleh Kementerian Kesihatan (KKM) untuk membekalkan peralatan ujian berkaitan Covid-19.

“Apakah Adham Baba menggunakan kawalan atau pengaruh bagi urusan berkaitan kementerian yang diterajuinya, khususnya pemilihan kontraktor?” kata C4 dalam satu kenyataan hari ini.

“Apakah Adham menyalahgunakan kedudukannya dengan membuat keputusan dengan cara yang akan memberikan keuntungan peribadi dan pilih kasih terhadap rakan perniagaannya?”

Dilaporkan pada 5 Mei, lima kontraktor dipanggil oleh SPRM untuk membantu siasatan melibatkan kontrak yang dipercayai bernilai sekurang-kurangnya RM30 juta.

Kontrak tersebut merangkumi pembelian alat ujian Covid-19, peralatan pelindung diri dan topeng muka.

Siasatan itu dibuat selepas bekas ahli Parlimen Wee Choo Kiong mendakwa sebuah syarikat yang menerima kontrak membayar “wang pendahuluan yang banyak” dan tidak memenuhi syarat.

C4 berkata, carian di laman web Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) menunjukkan terdapat hubung kait antara pemegang saham dengan syarikat yang menawarkan kontrak dengan syarikat lain yang mempunyai saham di klinik swasta milik Adham, Klinik Adham.

“C4 menuntut Adham memberikan penjelasan penuh demi kepentingan umum mengenai kontrak perolehan dan juga pelantikan kontraktor.

“Memandangkan krisis yang belum pernah terjadi sebelumnya, meletakkan sistem penjagaan kesihatan, keselamatan dan ekonomi di bawah tekanan yang sangat besar, sangat penting bahawa ketelusan dan kebertanggungjawapan terus menjadi intipati bagi tindak balas terhadap dasar negara,” katanya. – 11 Mei, 2020.


MENTERI INI

JIMAT CERMAT

JAGA BUJET

LAWAN KARONA

MINUM AIR SUAM

PASTI 

 SELAMATKAN

BERJUTA  DUIT

BELI UBAT

KAH KAH KAH

Tiada ulasan: