Isnin, 20 Julai 2020

AMARAN UNTUK PENDATANG HARAM






AMARAN

UNTUK

PEDATANG HARAM

Migran beli, milik MyKad palsu boleh dikenakan Sosma


MIGRAN yang membeli atau memiliki MyKad palsu boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma) apabila kesalahan berkaitan di bawah Akta Imigresen 1959/63 dimasukkan ke dalam Sosma.

Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin berkata ketika ini, migran yang melakukan kesalahan itu hanya ditahan di bawah Akta Imigresen dan dihantar pulang ke negara asal.

“Ia akan dilaksanakan dalam masa terdekat dan tidak memerlukan pindaan akta atau melalui Parlimen,” kata Hamzah dalam sidang media semasa lawatan pertamanya ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), di Putrajaya hari ini.

“Di bawah Jadual Pertama Sosma diberi kuasa kepada menteri dalam negeri, akan kita lihat untuk tambah kesalahan dilakukan di bawah Akta Imigresen boleh dimasukkan dalam Sosma,” katanya lagi.

Menurutnya, seramai 35 migran yang memiliki MyKad palsu telah ditahan pada tahun ini sehingga 17 Julai lepas dalam 37 operasi yang dijalankan oleh JPN di seluruh negara.

Hamzah juga menegaskan rakyat Malaysia yang didapati terlibat dalam sindiket pemalsuan MyKad akan diambil tindakan di bawah Sosma.

Ditanya mengenai sindiket pemalsuan MyKad, beliau berkata siasatan akan dijalankan berdasarkan 12 tangkapan terbaru.

Dalam pada itu, Hamzah berkata Kementerian Dalam Negeri sedang berunding dengan beberapa syarikat berkaitan usaha membangunkan kad pengenalan (ID) digital bagi mengurangkan isu pemalsuan MyKad di masa hadapan.

“Banyak teknologi yang ada di dunia ini dan kami ingin pastikan sistem yang kami gunakan bukan hanya terbaik, tetapi boleh link dengan apa yang kami ada sekarang.

“Dari segi kegunaan, kita ada kad pengenalan secara fizikal (MyKad) dan juga secara digital, maknanya kita tengok je muka anda, kita tahu dah,” jelas Hamzah. – Bernama, 20 Julai, 2020.


WAJIB UMUM

DALAM SEMUA

BAHASA MIGRAN

AGAR MEREKA

TAHU HUKUMAN

TERBARU INI

AMIN

3 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

Nak tanye boleh tak ..Inchik Dr Zahid Totok jadi tak nak bawa masuk 1.6 juta ekor Bangla ..?

panglimo potaseh berkata...

Nak tanye boleh tak ..Inchik Dr Zahid Totok jadi tak nak bawa masuk 1.6 juta ekor Bangla ..?

Tanpa Nama berkata...

Self and others. Jati dan yang lain. Sesungguhnya jati punya cinta dan setia pada ibu pertiwi. Yang lain jika cinta setia pada pertiwi, ia tertakluk pada jati yang punya tanggungjawab menjaga tanah air. Jati kurang adab,yang lain akan berganda kurang adabnya. Begitulah janji lebar daun pada sang purba,begitu juga sehingga kini.