Isnin, 9 Januari 2023

ADA MOTIF TERSEMBUNYI - KETUA HAKIM NEGARA


Lebih baik keputusan kehakiman tidak popular daripada ada motif tersembunyi – Tengku Maimun


PUTRAJAYA – Ketua Hakim Negara,  Tengku Maimun Tuan Mat bertegas adalah lebih baik keputusan kehakiman tidak popular tetapi kukuh dalam undang-undang dan adil daripada popular tetapi diputuskan berdasarkan motif tersembunyi dan mempunyai objektif tertentu.

Katanya, keputusan tidak popular bertahan dalam ujian masa manakala keputusan yang mempunyai motif akan menjadi debu sebelum malapetaka melanda.

Beliau berkata, jika hakim memutuskan sesuatu kes berdasarkan apa-apa selain daripada undang-undang atau fakta maka dia membuat keputusan yang tidak betul dalam undang-undang.

Serentak itu katanya, hakim terbabit gagal menegakkan kebebasan kehakiman dan kedaulatan undang-undang.

Dalam ucapan pada majlis Pembukaan Tahun Perundangan 2023 hari ini, Tengku Maimun turut mendedahkan terdapat cubaan untuk untuk menakut-nakutkan badan kehakiman dalam kes politik yang dibicarakan tahun lepas.

Serentak itu beliau menggesa para hakim untuk terus membuat keputusan tanpa rasa takut atau pilih kasih.

“Tahun lepas, cubaan untuk menakut-nakutkan atau melakukan tindakan yang tidak wajar tekanan terhadap hakim yang mempengerusikan kes kepentingan awam semakin menjadi-jadi lebih jelas.

“Percubaan ini adalah penghinaan langsung kepada kedaulatan undang-undang dan kebebasan kehakiman. Mereka pastinya patut dikutuk dan memang ramai yang lantang menentang mereka dengan kata-kata yang kuat.

“Adalah sangat nakal bagi sesiapa yang cuba memburukkan imej Mahkamah dan mencemarkannya melalui kritikan yang tidak adil, berat sebelah dan sering kali tidak bercahaya kerana mereka tidak menyukai keputusan tertentu,” katanya.

Beliau menegaskan kebebasan kehakiman di negara ini tidak akan terjejas selagi kes di mahkaman diputuskan tanpa rasa takut atau pilih kasih.

Menurut Tengku Maimun, kebebasan institusi itu juga terjaga selagi keputusan dibuat tanpa dipengaruhi oleh personaliti tertentu.

“Kebebasan kehakiman tidak akan terjejas selagi kes diputuskan tanpa rasa takut atau pilih kasih, tanpa niat jahat atau motif, tanpa sebarang tekanan luaran atau dalaman dan tanpa mengambil kira personaliti.

“Selagi setiap hakim tetap komited kepada prinsip ini, dan bersatu dalam menerapkan maksim ini, saya yakin kebebasan kehakiman akan dipertahankan,” kata Tengku Maimun.

Turut hadir Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Datuk Amar Abang Iskandar Abang Hashim; Hakim-Hakim Mahkamah Persekutuan, Hakim-Hakim Mahkamah Rayuan, Hakim-Hakim Mahkamah Tinggi dan Pesuruhjaya Kehakiman

Juga hadir Peguam Negara, Tan Sri Idrus Harun; Peguam Besar Negeri Sabah, Peguam Besar Negeri Sarawak dan Presiden Majlis Peguam.

SALUT

UNTUK KETUA

HAKIM NEGARA

AMIN

APAKAH MOTIF

TERSEMBUNYI INI

AMIN

APAKAH INI

PROJEK NAK

BEBASKAN NAJIB

KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bro, cuba ko bayangan najib bebas Kak Ros kedalam.