Ahad, 1 Januari 2023

APAKAH INI VARIAN BARU ?

 


APAKAH INI

VARIAN BARU ?

KHALAS



Lebih banyak negara sekat pengembara China susulan lonjakan Covid

PELANCONG dari China kini berdepan sekatan apabila memasuki lebih sedozen negara apabila kebimbangan semakin meningkat terhadap lonjakan kes Covid-19, dengan Australia yang terbaharu menuntut ujian negatif sebelum ketibaan.

Bulan lalu, Beijing secara tiba-tiba memansuhkan dasar pembendungan “sifar Covid” yang mengawal sekatan dan ujian besar-besaran, tiga tahun selepas coronavirus pertama kali muncul di bandar Wuhan.

Ketika Covid menyebabkan kebanjiran di hospital dan krematorium China, pegawai menegaskan gelombang itu “terkawal” walaupun mengakui skala sebenar jangkitan adalah “mustahil” untuk dikesan.

Menteri kesihatan Australia hari ini menyatakan “kekurangan maklumat komprehensif” Beijing mengenai kes Covid sebagai alasan di sebalik keperluan perjalanan, yang akan berkuat kuasa pada 5 Januari. Langkah itu akan “melindungi Australia daripada risiko kemungkinan varian baharu muncul,” katanya.

Dalam beberapa hari kebelakangan ini, Kanada, Amerika Syarikat, United Kingdom, Perancis, Itali, Sepanyol, Jepun, Korea Selatan dan Taiwan juga mengenakan sama ada keperluan ujian Covid negatif atau ujian semasa ketibaan untuk pelancong dari China.

Kanada menyatakan “data jujukan genom epidemiologi dan virus yang terhad” pada kes Covid baru-baru ini di China bagi permintaan ujian negatifnya.

Sementara itu, Maghribi bertindak melarang semua ketibaan dari China semalam, “untuk mengelakkan gelombang jangkitan baharu di Maghribi dan semua kesannya”.

Kesibukan sekatan perjalanan global bermula ketika negara menjangkakan lonjakan pelawat China selepas Beijing mengumumkan kuarantin mandatori untuk penumpang masuk akan berakhir pada 8 Januari.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyebut langkah berjaga-jaga itu “boleh difahami” memandangkan kekurangan maklumat wabak yang disediakan oleh Beijing.

Bagaimanapun, majlis lapangan terbang antarabangsa cawangan Eropah, yang mewakili lebih 500 lapangan terbang di 55 negara Eropah, berkata sekatan itu tidak wajar atau berasaskan risiko.

Negara Eropah akan bertemu minggu depan untuk membincangkan tindak balas bersama terhadap isu itu, dengan pemegang jawatan presiden EU yang akan datang, Sweden berkata ia “mencari dasar bersama bagi seluruh EU untuk memperkenalkan kemungkinan sekatan kemasukan”. – AFP, 1 Januari, 2023.


BERHATI HATI

AWAS

JAGA JAGA

AMIN







Tiada ulasan: