Selasa, 24 Januari 2023

BERI DUIT BUKAN RASUAH



Beri duit ketika kempen bergantung kepada niat, kata Hamzah

CHERAS – Pemberian duit semasa kempen pilihan raya bergantung kepada niat dan tujuan seseorang itu, kata  Setiausaha Agung Perikatan Nasional (PN),  Hamzah Zainudin.

Beliau yang mempertahankan kenyataan yang dibuat Presiden Pas Abdul Hadi Awang mengenai pemberian tunai ketika kempen pilihan raya berkata, pemberian duit itu tidak sepatutnya menjadi fokus tetapi punca duit itu diberikan.

Beliau berkata, ada pengundi yang meminta wang daripada calon untuk kegunaan tertentu.

“Saya tidak pasti tentang itu,  tapi yang penting adalah niat memberi duit. Ini bukan tentang menerima wang, mereka yang minta dari calon ada yang nak guna untuk baiki rumah.

“Kerana tu kita kena hati-hati dalam niat kita memberi duit kepada yang meminta,” katanya ketika ditemui di Rumah Terbuka PN di Menara PGRM, hari inI.

Turut hadir, Pengerusi PN Muhyiddin Yassin dan Presiden Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan ), Datuk Dominic Lau Hoe Chai.

Abdul Hadi Awang yang juga hadir pada majlis tersebut enggan memberi sebarang ulasan kepada media.

Semalam Abdul Hadi berkata, pemberian wang tunai sewaktu kempen pilihan raya tidak menyalahi peraturan kerana ia hanyalah sedekah kepada pengundi oleh orang awam.

Beliau berkata demikian sebagai respons tindakan UMNO Terengganu memfailkan petisyen bagi kerusi Parlimen Marang, Kuala Terengganu dan Kemaman.

Petisyen berkenaan dibuat kerana didakwa wujud rasuah kepada pengundi di ketiga-tiga kerusi terbabit ketika kempen Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15).

Mengulas lanjut, Hamzah menegaskan pihaknya mempunyai bukti untuk menyangkal dakwaan yang dibuat terhadap kemenangan PN di ketiga-tiga kerusi berkenaan.

“Sudah tentu bila mereka cabar kita dengan petisyen kita akan pertikaikan. Kita ada bukti yang menunjukkan semua dakwaan tidak betul, petisyen itu dibuat kerana tak puas hsti dan sebagainya.

“Kita ada pasukan (peguam) yang mempertahankan. yang memastikan kita menang,” tambah beliau.- 

WOIT

INI BETUL

LAGI JUJUR

KAH KAH KAH

ADA BERI DUIT

NAK BURIT

KAH KAH KAH

ADA BERI DUIT

NAK BINI

ORANG

KAH KAH KAH

ADA BERI DUIT

NAK BONTOT

KAH KAH KAH

NIAT TAKDA

SAPA TAHU

KAH KAH KAH

SPRM TAKLEH

BUKTIKAN 

KAH KAH KAH

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ramai orang makin marah dengan kerajaan telor.. menipu tak sudah sudah... labun dibuat nak tutup cerita rakyat marah menteri telor.. ini taktik biasa kerajaan penyamun.. tt tak kan dah lupa.. kah kah kah..

Tanpa Nama berkata...

Kalu kita melanggan pelacur krn kasihan kpd pelacur yg kesempitan wang lalu kita bayar perkhidmatanya dgn niat menolong secara ikhlas adakah tindakan kita tu dikira sedekah?