Khamis, 30 Mac 2023

INDONESIA ANTI ZIONIS ISRAEL


Fifa lucut hak Indonesia sebagai tuan rumah Piala Dunia B-20


Indonesia telah dilucutkan hak untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia Bawah 20 tahun, kata Fifa pada Rabu. 

Keputusan untuk menghentikan Indonesia daripada menganjurkan kejohanan itu pada 20 Mei-11 Jun depan diambil selepas Persatuan Sepakbola Seluruh Indonesia (PSSI) berkata ia membatalkan undian kerana gabenor Bali yang sebahagian besarnya beragama Hindu meminta Israel disingkirkan.

“Fifa memutuskan, berdasarkan keadaan semasa, untuk menyingkirkan Indonesia sebagai tuan rumah Piala Dunia B-20 Fifa 2023,” menurut kenyataan Fifa. 

"Tuan rumah baharu akan diumumkan secepat mungkin, dengan tarikh kejohanan pada masa ini kekal tidak berubah. Potensi sekatan terhadap PSSI juga mungkin diputuskan pada peringkat seterusnya."

Badan induk bola sepak dunia itu menambah bahawa keputusan tersebut diambil berikutan pertemuan antara presidennya Gianni Infantino dan pengerusi PSSI Erick Thohir.

Setakat ini, PSSI belum mengeluarkan kenyataan balas.

Bagaimanapun, dalam temu bual langsung dengan KompasTV kurang 30 minit sebelum pengumuman Fifa, ahli jawatankuasa eksekutif PSSI Arya Sinulingga berkata beliau "sangat pesimis" mengenai isu penganjuran Piala Dunia. 

"Jika kita membuat keperluan politik dalam sukan, ia akan sentiasa seperti ini. Kita akan dibuang daripada ekosistem bola sepak," katanya. 

"Ia sangat sukar untuk kita semua. Kita sedang menuju ke arah malapetaka dalam sukan. 

"Kami perlu memisahkan bola sepak atau sukan dan politik." 

Penunjuk perasaan berarak di Jakarta bulan ini mengibarkan bendera Indonesia dan Palestin dan menuntut Israel tidak dibenarkan menyertai kejohanan itu. 

Penduduk Indonesia kebanyakannya beragama Islam. 

Kebanyakan umat Islam Indonesia mengamalkan Islam sederhana, tetapi terdapat peningkatan dalam konservatisme agama dalam beberapa tahun kebelakangan ini yang menyerap ke dalam politik.

Awal minggu ini, PSSI berkata kehilangan hak menjadi tuan rumah akan menjejaskan peluang pasukan bola sepak Indonesia untuk mengambil bahagian dalam kejohanan Fifa yang lain, manakala kerugian ekonomi akan mencecah "trilion rupiah". 

Fifa berkata pada Rabu bahawa ia komited untuk membantu PSSI susulan tragedi rempuhan tahun lepas yang menyebabkan kematian 135 penonton di sebuah stadium di Jawa Timur. 

“Ahli pasukan Fifa akan terus hadir di Indonesia dalam beberapa bulan akan datang dan akan memberikan bantuan yang diperlukan kepada PSSI, di bawah pimpinan presiden Thohir,” kata Fifa dalam kenyataan itu. 

"Pertemuan baharu antara presiden Fifa dan presiden PSSI untuk perbincangan lanjut akan dijadualkan tidak lama lagi." 

Sebagai tuan rumah, Indonesia layak secara automatik ke Piala Dunia B-20. Pasukan itu tidak pernah bermain dalam kejohanan itu sejak 1979.

SALUT

TAHNIAH

TEGUH

BERANI LAWAN

ZIONIS ISRAEL

AMIN

BUKAN MACAM

TOK ARAB

CAKAP LAIN

BUAT LAIN

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: