Isnin, 18 September 2023

PENGALAMAN TOK PANGLIMA DI GUA MUSANG


TOK PANGLIMA

PERNAH KERJA

DI GUA MUSANG

KHALAS


panglimo potaseh commented on
 "PELUANG 
UNTUK PARTI ISLAM"

Gwa pirtama kali Ke Gua Musang pada 1980. Jam tu Wilayah Gua Musang persis macam Anak Dara, udara nye nyaman, sungai nye jernih sejernihnye, tiada Jalanraya, tiadak Airpot .. kok lu nak ke Gua Musang lu kena berkeretatelapi atau berkolek.

Gwa ke Gua Musang sobab kono buek kajiang alternatif pembangunang. Jam tu Gua Musang, gadis nye manis2 belom di rosakan ontok sorok bulu. Gadis nye syok tinggok orang luar, mereka layan dingan masera sekali. Pakaian orang Cina dan melayu hampir sama .. merika berbatik yang lelaki otai suka bersemutar batik.

Seluruh daerah gwa kono kaver ontok kajian ini. Berboat nyelusuri Sg.Nigiri yg airnye bak kristal hingga ke simpadan Perak .. sambil dihiasi dengan pompuan Nigrito tak bercoli nangkap ikan. Gwa cakap Lu .. itu lah momen persekitaran paling indah yang gwa pirnah tinggok. Lantas dalam proposal Gwa, Gwa cadangkan Gua Musang perlu lah dikekalkang dalam keadaan sedia ada .. Sweden ada buat. Impak nye pelancong akan mari, tabur juta2 untuk melihat keindahan Gua Musang .. malang nye cadangan Gwa tu dijadikan bahan gelak ketawa ..kahkahkah.

Sikarang Gwa boley gelak pada mereka balik .. Kihkihkih .. air paip dah jadi teh tarik .. kahkahkah .. jomput minom 

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

oit panglima, yang penting adalah tanah dan bukannya projek musang king.wajib diingatkan adalah dari segi akta, orang2 asal tiada kelebihan berbanding orang2 melayu yg duduk di pejabat berhawa dingin dan menganut agama ISLAM syiah.utk ubah akta wajib masuk dewan undang negeri tapi malangnya ahli dewan undang negeri adalah org2 melayu dan bukannya orang asal maka akta tidak dpt diubah..sehingga kini, tiada persatuan sakai yg susun atur demo utk selamatkan tanah2 adat org2 asal..jgn lupa yea, china pun dah mula tanam musang king di china yg mempunyai tanah yg lebih besar dari kelantan campur kedah tua..