Rabu, 31 Julai 2024

ANGIN PERANG SEDANG DI BAKAR


ANGIN PERANG YANG SEDANG DIBAKAR

 AMERIKA DAN ISRAEL



1. Pembunuhan Ismail Haniyeh, pemimpin HAMAS, adalah akibat dan kemuncak dari sokongan berterusan AS dan sekutu barat terhadap tindakan agresif Israel dan terorisme antarabangsa.

2. Beberapa hari yang lalu, ketua teroris Israel, Benjamin Netanyahu, menerima sambutan meriah ketika berucap di Kongres AS. Bukan sahaja AS dan negara barat memberikan senjata paling canggih dan mesin pembunuhan untuk memusnahkan Gaza, sokongan "tidak bermoral" yang diberikan kepada Israel sangat memperkuat pembunuhan antarabangsa.

3. Beberapa bulan yang lalu, mereka membunuh 2 diplomat Iran di Syria, dan sekarang mereka membunuh pemimpin HAMAS di tengah-tengah bandar Iran. Bukan sahaja Israel melakukan Genosida di Gaza di medan pembunuhan yang luas.

4. Laporan terbaru PBB oleh Pelapor Khas PBB, Encik Balakrishnan Rajagopal, menyatakan adanya "Domicide" - pemusnahan habitat manusia yang sesuai untuk penghuni untuk mendomestikasi di persekitaran tersebut. Ini serupa dengan apa yang dilakukan oleh Tentera AS di Vietnam dengan kimia beracun agen Orange yang meracuni lingkungan sehingga tidak layak untuk tempat tinggal manusia atau tanaman ..

5. Gaza kini dipenuhi penyakit maut termasuk polio yang disebabkan oleh Israel dan AS.

6. AS yang suka mencetus perang dan hidup dari industri senjata besar-besarannya sedang bersiap untuk satu lagi perang terbuka di Timur Tengah selepas Ukraine.

7. Taiwan adalah sasaran lain AS untuk destabilisasi di Asia untuk memprovokasi perang dengan China.

8. Langkah-langkah ini menunjukkan keputusaan dan ketidakstabilan dalam kepemimpinan AS dan sekutu baratnya, yang berusaha keras untuk mempertahankan dominasi unipolar mereka di tengah perubahan geopolitik global.

9. Dalam menghadapi kebangkitan negara-negara baru yang sedang muncul, adalah penting bagi masyarakat antarabangsa untuk mengejar diplomasi dan dialog yang konstruktif, daripada mengikuti jalan peperangan yang hanya akan membawa penderitaan kepada manusia.

10. Negara-negara di Selatan dan sekutunya perlu bekerjasama dengan Negara China dan Rusia untuk mempromosikan keamanan dan kestabilan global serta memastikan bahawa aspirasi mereka diakui dalam struktur kuasa global yang baru'- multi polar dan bukan lagi Uni polar yang di ketuai Amerika dan barat pelopor budaya kolonial.

Raja Bahrin Shah
Biro Antarabangsa Amanah.

Tiada ulasan: