Rabu, 31 Julai 2024

SULTAN KITA SUDAH SEDAR


Sultan Pahang bimbang tanah ‘dijajah’ warga asing

KUANTAN- Sultan Pahang, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menzahirkan rasa dukacita apabila tanah di negeri ini mula ‘dijajah’ pendatang asing secara terang-terangan.

Baginda bertitah, keadaan itu berlaku kerana kurang integriti.

Al-Sultan mengambil contoh tanah-tanah di Cameron Highlands yang dahulunya dipajak dan disewa kepada petani serta pengusaha, kini telah disewakan kepada warga asing.

“Demi mengikut nafsu dan mementingkan wang ringgit, kita sanggup menggadai integriti dan membiarkan tanah di negeri ini ‘diratah’ oleh bukan pemiliknya.

Al-Sultan Abdullah bertitah sedemikian pada Istiadat Pengurniaan Darjah-Darjah Kebesaran Negeri Pahang Darul Makmur sempena Memuliakan Ulang Tahun Hari Keputeraan Ke-65 Sultan Pahang di Balai Mahkota Istana Abdulaziz di sini pada Selasa.

Dalam istiadat itu, Tengku Ampuan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah mendahului senarai 24 penerima dan baginda dikurniakan darjah kebesaran Peringkat Pertama Sri Setia Al-Sultan Abdullah Ahmad Shah (SAAS) diikuti Tengku Mahkota Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah.

Al-Sultan Abdullah juga memerintahkan kerajaan negeri memantau aktiviti tersebut dan mengambil tindakan penguatkuasaan tegas.

“Tiada kompromi terhadap isu seperti ini daripada beta. Jangan sesekali gelap mata dengan wang ringgit dan kesenangan dunia yang sementara.

“Laksanakanlah amanah yang diberi ini dengan penuh integriti dan ingatlah! setiap kerja buat dan tanggungjawab kita akan dipersoalkan kelak,” titah baginda. –

TUANKU BUKAN

TANAH SAJA

DI JAJAH

AMIN

ADA 1.2 JUTA

WARGA 

CHINA MERAH

DAH MASUK

TAK KELUAR

AMIN

MASUK SEBAGAI

PELANCUNG

APAKAH NANTI 

AKAN  JADI

ASKAR PADA

CHINA MERAH ?

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: