Sabtu, 27 Julai 2024

MAHADANON LEBIH ZALIAM DARI MAHAFIRAUN


Lesen media sosial, platform mesej dalam talian mulai 1 Ogos

MEDIA sosial dan platform pemesejan dalam talian dengan sekurang-kurangnya lapan juta pengguna di Malaysia mesti memohon lesen daripada kerajaan mulai 1 Ogos, kata Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Dalam satu kenyataan hari ini, SKMM berkata ini adalah sebahagian daripada rangka kerja kawal selia baharu untuk memastikan ekosistem dalam talian yang lebih selamat.

“Keperluan lesen akan dikuatkuasakan mulai 1 Januari 2025 dan adalah menjadi satu kesalahan jika seseorang itu tidak mempunyai lesen selepas tarikh kuat kuasa.

“Tindakan undang-undang yang sewajarnya boleh diambil di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia,” katanya, sambil menambah bahawa keperluan ini selaras dengan keputusan Kabinet yang memerlukan media sosial dan platform pemesejan dalam talian untuk mematuhi undang-undang Malaysia dan memerangi jenayah siber.

Ini termasuk penipuan dan penipuan dalam talian, buli siber dan jenayah seksual terhadap kanak-kanak.

“Sebelum ini, perkhidmatan ini dikecualikan daripada keperluan pelesenan berdasarkan Perintah Komunikasi dan Multimedia (Pelesenan) (Pengecualian) 2000.

“Rangka kerja kawal selia baharu ini hanya terpakai kepada perkhidmatan yang memenuhi kriteria kelayakan pelesenan dan tidak melibatkan penggunanya,” menurut kenyataan itu.

Pada Mac, Timbalan Menteri Komunikasi Teo Nie Ching berkata SKMM sedang memuktamadkan rangka kerja untuk melesenkan semua penyedia perkhidmatan platform media sosial yang beroperasi di negara ini.

Beliau berkata ini disebabkan ketersediaan kandungan berbahaya di platform media sosial dan perkhidmatan pemesejan dalam talian.

Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil juga baru-baru ini berkata pihak penguatkuasa akan bekerjasama dan mengambil tindakan segera terhadap jenayah siber yang dilakukan di platform media sosial.

Beliau berkata ini perlu berikutan kerugian besar yang dialami daripada penipuan dalam talian, termasuk penyalahgunaan platform media sosial oleh pembuli siber dan pedofil.

Beliau juga berkata kabinet memutuskan bahawa polis, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan Jabatan Peguam Negara bekerjasama.

Bagi enam bulan pertama tahun ini, beliau berkata kerugian daripada penipuan dalam talian di mana penjenayah menggunakan Facebook untuk menipu rakyat Malaysia daripada simpanan mereka dianggarkan antara RM8 juta dan RM132 juta. – 27 Julai, 2024.




SAH LAGI 

SAHEH

MAHADANON

LEBIH ZALIM

DARI MAHAFIRAUN

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: