Isnin, 1 Julai 2024

PUKI MAK PADA MADEY


Jangan keterlaluan bahas isu Blackrock, kata Anwar

PERDANA Menteri Anwar Ibrahim menggesa pengkritik supaya tidak keterlaluan dalam membahaskan isu BlackRock, dengan mengatakan bahawa pendirian Malaysia dalam isu Palestin adalah sangat jelas.

Beliau berkata polemik berterusan berkaitan isu BlackRock yang dikaitkan dengan rejim Israel boleh menjejaskan kepentingan Malaysia sebagai negara membangun.

Bercakap pada perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri hari ini, Anwar berkata kehadiran gergasi pelaburan itu di Malaysia tidak menghalang pendirian negara untuk bersuara menentang kekejaman rejim Israel terhadap penduduk Gaza.

“Sejarah menunjukkan bahawa berbanding negara lain, kita (Malaysia) adalah antara yang paling jelas dan tegas (menyuarakan bantahan terhadap Israel). Jangan menuntut lebih daripada itu.

“Kita adalah sebuah negara membangun – lihat tahap keupayaan kita. Jangan biarkan keinginan yang kuat untuk menunjuk-nunjuk menjejaskan kepentingan negara. Itu prinsip kita secara umum.

“… kekejaman yang dilakukan Israel terhadap Palestin adalah sangat jelas. Tiada siapa yang mempertikaikannya. Jika ada syarikat seperti Microsoft atau Google menunjukkan simpati terhadap Israel, kami akan menentangnya. (Namun) adakah anda fikir kita harus menutup semua jalan dan bekerjasama dengan mereka?” kata Anwar, yang juga menteri kewangan, lapor Bernama.

Dilaporkan bahawa semakan data menunjukkan BlackRock mempunyai kepentingan dan pegangan saham bernilai RM24.7 bilion dalam syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia dan RM7.9 bilion dalam bon kerajaan dan korporat Malaysia.

Mengenai kerjasama antara Khazanah Nasional Bhd dan KWSP dengan Rakan Kongsi Infrastruktur Global (GIP) berkaitan kepentingan dalam Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB), Anwar berkata kerjasama itu telah dijalankan sejak 2012.

“Sebab itu Khazanah dan KWSP sedang berunding dengan GIP. Lapangan terbang kami mempunyai kekuatan dan kelebihannya, tetapi berbanding dengan lapangan terbang utama yang lain, terdapat banyak kelemahan, terutamanya dari segi kejuruteraan, kepakaran teknikal dan pengurusan.

“Ada bidang yang perlu diperbaiki kerana kita agak ketinggalan dalam perancangan dan pelbagai aspek lain. Keputusan Khazanah dan KWSP kemudiannya dimaklumkan kepada saya dan saya berkata untuk meneruskan,” katanya.

Sebelum ini, Anwar berkata penjualan pegangan dalam MAHB kepada GIP telah melalui syarat yang ketat dan salah satu merit pemilihannya ialah persetujuan syarikat untuk mengekalkan pelantikan rakyat Malaysia sebagai pengerusi dan CEO MAHB dan pemilikan kolektif saham majoriti oleh negeri.

Anwar berkata, pihak lain tidak bersetuju dengan syarat yang ditetapkan oleh Khazanah dan KWSP.

GIP ialah pelabur infrastruktur terkemuka yang menguruskan aset bernilai AS$112 bilion bagi pihak pelaburnya, yang merangkumi kira-kira 500 institusi pelaburan di seluruh dunia.

Pada bulan Januari, diumumkan bahawa GIP telah diambil alih oleh BlackRock, dengan urus niaga itu dijangka selesai pada suku ketiga 2024. BlackRock tidak terlibat dalam apa-apa cara dalam transaksi yang berkaitan dengan MAHB.

Menurut data yang tersedia secara umum, setakat Mei 2024, firma pelaburan global itu memegang pelaburan ekuiti dalam 100 syarikat tersenarai di Malaysia merentas semua sektor perindustrian, termasuk tiga institusi perbankan.

Anwar berkata pada 2018, perdana menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad telah menekankan di London keperluan firma itu memasuki Malaysia, manakala pada 2021, perdana menteri ketika itu Muhyiddin Yassin meluluskan cadangan KWSP untuk mengamanahkan BlackRock menguruskan dana khas KWSP berjumlah kepada RM600 juta. – 1 Julai, 2024.


PUKI MAK 

PADA MADEY

BAWA BLACKROCK

MASUK MALAYSIA

AMIN

PUKI MAK PADA

MUHYIDIN BERI 

BLACKROCK URUS

DANA KWSP

AMIN

KENAPA

 PUKI MAK ANWAR

IKUT MADEY

IKUT MUHYIDIN

AMIN

BUKAN HANYA

NIAGA SAHAM

LEBIH BAHAYA

SAHAM

AMIN

ANWAR  JUAL

39 AIRPORT PADA

BLACKROCK 

SYARIKAT 

ZIONIS YAHUDI

KHALAS

Tiada ulasan: