Khamis, 15 Ogos 2024

UMNO JADI ANJING DI BAWAH KATA KU LI



BN underdog dalam pilihan raya kecil Nenggiri, kata Ku Li

VETERAN Umno Tengku Razaleigh Hamzah menganggap calon Barisan Nasional (BN) Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani masih calon underdog bagi pilihan raya kecil Nenggiri dengan hanya 48 jam sebelum pengundian bermula.

Tengku Razaleigh, atau dikenali sebagai Ku Li berkata, walaupun pilihan raya kecil itu berada di halaman sendiri, yang dikuasainya sejak 50 tahun lalu, sentimen serentak cenderung memihak kepada penyandangnya - Perikatan Nasional (PN) di sini.

Ku Li berkhidmat sebagai ahli Parlimen Gua Musang dari 1974 hingga 2022 dan pada masa ini, beliau dilihat sebagai bahan perdana menteri pada 1980-an dan awal 2000-an.

Walaupun beliau telah mengakui usia adalah faktor dalam kerjaya politiknya yang terdekat, beliau tetap mempunyai keyakinan untuk meneruskan perjuangannya buat masa ini.

PN meletakkan bekas ketua Pemuda PAS Gua Musang Rizwadi Ismail, yang bertanding atas tiket Bersatu. 

“Ia adalah pilihan raya kecil yang penting kerana kita diamanahkan untuk mengelakkan gelombang hijau PAS yang telah melanda negeri-negeri kawasan Melayu sejak dua tahun lalu,” kata Ku Li.

Beliau memberitahu The Malaysian Insight, BN melalui sayap Pemuda Umnonya, sedang berusaha sedaya upaya untuk menghentikan gelombang yang berkisar tentang kaum dan agama tetapi ia adalah perjuangan yang sukar di hadapan.

“Kita perlu berdepan dengan sentimen ketidakpercayaan orang Melayu terhadap kerajaan perpaduan.

“Ia ditambah lagi dengan perjuangan kerajaan untuk mengawal kos sara hidup dan pandangan yang lembap di peringkat akar umbi. Kami memerlukan pendirian yang lebih proaktif daripada kerajaan untuk membersihkan salah faham,” katanya.

Ku Li, 87, telah menawarkan sokongan kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim dari sudut sebagai negarawan, bukannya hanya berdasarkan partisan politik.

Beliau telah menawarkan cadangan bagaimana untuk merangsang lagi ekonomi bagi membantu negara mengharungi keadaan ekonomi global yang tidak menentu.

Ku Li percaya jika Umno dapat menghentikan gelombang hijau PN, khususnya PAS, ia boleh menandakan permulaan tolak balik.

Pasukan perpaduan perlu menolak ekstremisme dan dasar seperti toleransi terhadap rasuah, yang cenderung melemahkan dan bukannya mengembangkan ekonomi.

Umno menentang sentimen yang diukir oleh PAS bahawa kemenangan PN adalah untuk mencerminkan ketidaksetujuan mereka terhadap perpaduan nasional yang ditubuhkan.

Mereka mengerahkan pemimpin kanan parti iaitu timbalan presiden Mohamed Hasan dan naib presiden Johari Abdul Ghani. 

Kedua-duanya berkempen di pilihan raya kecil Nenggiri.

20,259 pengundi akan membuang undi pada hari Sabtu.

Daripada 20,259 pengundi itu, 85% adalah Melayu - Islam manakala selebihnya adalah Orang Asli, Cina, India dan lain-lain.

Kawasan itu kebanyakannya separa luar bandar dengan banyak penempatan Felda, Kesedar dan orang asli terletak di sekitar Gua Musang.

Kegiatan ekonomi utama di kawasan itu ialah perladangan, pembalakan dan pertanian. – 15 Ogos, 2024.


UMNO JADI

ANJING DIBAWAH

KAH KAH KAH

DUDUK DI BAWAH

SELALU 

KENA SUTUT

KAH KAH KAH

JIKA UMNO KALAH

INI TANDA

RAKYAT BENCI

PADA ZAHID

PADA ANWAR

PADA UMDAP

KAH KAH KAH

KHALAS

Tiada ulasan: