Isnin, 2 September 2024

JAGA TEPI KAIN ORANG



Penempatan kakitangan Jakim di jabatan kerajaan tak berperlembagaan, kata kumpulan agama

SEBUAH kumpulan antara agama menyuarakan kebimbangan berhubung langkah kerajaan yang dikatakan menempatkan pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di jabatan kerajaan.

Majlis Perundingan Buddhisme, Kristian, Hindu, Sikh dan Taoisme Malaysia (MCCBCHST) berkata langkah sedemikian boleh menjejaskan hak asasi dan perlindungan yang diberikan oleh perlembagaan persekutuan.

MCCBCHST merujuk kepada laporan berita bulan lepas di mana naib presiden Parti Liberal Demokratik (LDP) David Ong membangkitkan kebimbangan berhubung laporan bahawa pegawai Jakim akan ditempatkan di setiap jabatan kerajaan bagi memastikan keputusan selari dengan prinsip Islam.

Menurutnya terdapat juga pengumuman kerajaan lain, termasuk daripada Perdana Menteri Anwar Ibrahim, untuk memperluaskan peranan Jakim.

Ia menambah bahawa walaupun perlembagaan persekutuan menyatakan Islam adalah agama persekutuan, dan dengan keputusan mahkamah yang mengesahkan bahawa amalan Islam termasuk perbuatan yang berkaitan dengan upacara, ia bagaimanapun tidak termasuk mempunyai cara hidup Islam untuk semua orang.

MCCBCHST berkata artikel 11 (1) perlembagaan persekutuan menyatakan bahawa setiap orang mempunyai hak untuk menganut dan mengamalkan agamanya, dan ini adalah dalam bidang peribadi.

“Oleh itu, penglibatan Jakim dalam penggubalan dasar kerajaan untuk memastikan ia sejajar dengan prinsip Islam adalah dalam ruang awam di mana ia tidak mempunyai bidang kuasa untuk berbuat demikian.

“Selanjutnya, pencerobohan dalam ruang awam ini mungkin tidak mengikut perlembagaan kerana ia boleh menjejaskan hak asasi yang dijamin kepada semua rakyat Malaysia.

“Oleh itu, MCCBCHST menyeru kerajaan dan ahli-ahli Parlimen untuk terus berpegang pada sumpah jawatan mereka untuk memelihara, melindungi dan mempertahankan Perlembagaan, dan juga kekal berpegang kepada Rukun Negara yang melindungi kepelbagaian budaya di negara ini,” katanya.

Kenyataan itu ditandatangani oleh wakil Persekutuan Persatuan Tao Malaysia (FTAM), Persatuan Buddha Malaysia (MBA), Persekutuan Kristian Malaysia (CFM), Majlis Gurdwaras Malaysia (MGC) dan Malaysia Hindu Sangam (MHS).

Dalam ucapannya melancarkan Forum Madani mengenai Etika Perbezaan Pandangan dalam Memperkukuh Perpaduan Nasional pada Julai, Anwar berkata Jakim memainkan peranan yang lebih besar dalam kerajaan perpaduan berbanding pentadbiran persekutuan pada masa lalu.

Beliau berkata Jakim bukan lagi sekadar jabatan yang menyiasat hal ehwal agama Islam tetapi turut memberi input untuk agenda pembangunan negara.

“Jabatan bukan sahaja akan terlibat dalam menentukan naratif ekonomi negara, mereka akan mengambil bahagian dalam Belanjawan Madani (belanjawan negara pentadbiran Madani).

“Jabatan juga akan memberikan input mengenai dasar berkaitan pendidikan negara.

“Kerajaan juga sedang mendapatkan input daripada Jakim mengenai kajian separuh penggal kami untuk Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12),” katanya.

JAKIM

JAGA KAIN

INTIP MANUSIA

KAH KAH KAH

WOIT

MADANON

DAH JADI

TALIBAN

KAH KAH KAH

BUKAN PN 

BUKAN PARTI PAS

YANG JADI TALIBAN

TAPI KERAJAAN

MADANON

KAH KAH KAH

INI SUDAH BERAT

AMAT BERAT

KAHLAS

Tiada ulasan: