Isnin, 2 September 2024

MASJID INDIA - TANAH MENDAP



Pemulihan tanah mendap Masjid India ambil masa hingga 6 bulan

PEMULIHAN dan pembinaan semula kawasan yang terjejas akibat kejadian lubang benam di Jalan Masjid India di Kuala Lumpur dijangka mengambil masa antara tiga hingga enam bulan, kata Datuk Bandar Kuala Lumpur Maimunah Mohd Sharif.

Beliau berkata kerja-kerja pemulihan dan pembinaan semula itu akan meliputi kira-kira 200 meter dari Wisma Yakin ke pondok polis di Jalan Masjid India.

Kawasan itu kini telah ditutup bagi membolehkan pembaikan dan penyiasatan terperinci ke dalam sistem utiliti bawah tanah, serta perkara lain yang berkaitan oleh agensi berkaitan.

“Pemeriksaan sistem utiliti bawah tanah akan mengambil masa dan akan melibatkan agensi seperti Indah Water Konsortium dan Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) untuk memeriksa sebarang kebocoran paip.

“Selain itu, kami juga akan bekerjasama dengan syarikat telekomunikasi untuk memeriksa kabel, kerana terdapat kabel daripada syarikat ini di bahagian bawah tanah. Jabatan Mineral dan Geosains akan menyediakan laporan teknikal terperinci dan maklumat mengenai kestabilan tanah di sekitar lokasi kejadian,” katanya, seperti dilaporkan Bernama.

Maimunah berkata, jawatankuasa khas yang dibentuk pada 25 Ogos juga dijadual bermesyuarat hari ini bagi membincangkan langkah seterusnya yang perlu diambil.

Beliau juga berkata bahawa peniaga di kawasan itu boleh meneruskan perniagaan mereka seperti biasa; Bagaimanapun, orang ramai dinasihatkan supaya mengelak daripada melintasi pita kuning yang ditetapkan polis dan hanya menggunakan laluan pejalan kaki semasa proses pemulihan.

“Kami mahu mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini,” tambahnya.

Pada Sabtu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) Dr Zaliha Mustafa mengumumkan bahawa operasi mencari dan menyelamat (SAR) warga India G. Vijaya Lakshmi, 48, yang terjatuh ke dalam lubang benam, telah dihentikan selepas sembilan hari mencari mangsa dan telah beralih ke fasa ‘cari dan pemulihan’.

Sementara itu, dilaporkan keluarga mangsa melakukan upacara terakhir di lokasi tragedi semalam.

Astro Awani melaporkan suami, anak lelaki dan anak perempuan G Vijaya Lakshmi dilihat menyalakan lampu minyak dan membunyikan loceng sebagai sebahagian daripada upacara keagamaan.

Mereka juga dilihat mengambil segumpal tanah dari tapak tersebut.

Keluarga itu terbang pulang ke India lewat semalam. – 2 September, 2024.

WOIT

ENAM BULAN

TIDAK LAMA

AMIN

KESELAMATAN

WAJIB DIUTAMAKAN

AMIN

TENANGKAN

KERISAUAN

WARGA KOTA

AMIN

KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sarah jamal mana ?