Khamis, 3 Julai 2014

HARI KE LIMA


         

 HARI KELIMA
hari ini 
petang ini  
sayu dan redup
aku merasa  gelisah
gelisah  apabila aku
terpaksa menulis kasar
ketika dalam  berpuasa
kepada seorang menteri yang ingin
menghalang anak anak muda dari membuat kebajikan

aku sedar
nilai negara ini telah punah 
nilai kita telah ranah

perdana menteri negara ini terlibat dalam kes bunuh
ketua menteri merogol kanak kanak sekolah
menteri kebudayaan merogol amah

kemudian 
aku  menjadi sedih apabila
melihat gambar gambar
warga miskin kota
dan
dapur jalanan
dalam malaysiakini

lalu aku bertanya
apakah kita  telah hilang 
semua nilai kemanusiaan
apakah
nilai baik kita telah diambil
oleh kerakusaan akidah membeli dan memilik

kita telah menjadi konsumer yang rakus
kita ingin menjadi pemilik
ingin memiliki semua benda 
dalam dunia ini

apakah ada yang
telah berjanji dengan syaitan
berikan  aku segala benda dalam dunia ini
kau ambillah kemanusian aku


PEMBACA
 para pembaca
pasti telah mengikuti setiapa senin
laporan dapur jalanan
aku sendiri pun hairan
melihatkan bagaimana anak anak muda

anak semua bangsa
berduyun datang membantu
ada dari kampus 
ada dari entah dari mana
mereka ini membuat kerja amal

nah apakah ini satu jenayah?



SELAMAT 

BERBUKA











-----------

13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kerja menunjuk nunjuk. Konon kamu prihatin.Di situ dah nampak niat ko org semua bro .Prasan bagus dan syok sendiri.

ringgo berkata...

Sedih dan pilu bro tt. This is no good. Makan pun tak bagi. Kita kena turun jalanraya.

air gunung berkata...

Mcm kak mah beli beg tangan tak tunjuk2.
Perghh kalah kao TT.tgok berlian pon sorok2.
Itu prihatin namanya.wakakaka

Tanpa Nama berkata...

Um....makan kuat, tidur kuat , nge...kuat. No...lu org x boleh, gua dan kroni gua ja boleh.

Tanpa Nama berkata...

Kimakhang...

imlan adabi berkata...

Kerja baik adalah pendosaan

imlan adabi berkata...

Kemiskinan adalah kejahatan

Tanpa Nama berkata...

malaon si tengku fraud sikit hari lagi akan kena tendang!
jenis malaon sombong dan takkabbur ni hidup dia akan senang. pangkat harta yg dia ada akan bagi hidup dia lebih jahanam.
berapa ramai orang dok menyumpah di malaon ni.
celaka&pergi mampos! (ini saja perkataan terbaik untuk malaon jenis tengku fraud)

Tanpa Nama berkata...

Nak bagi orang susah makan kata mengotorkan kota raya tu yang buka kelab malam buka niaga rumah urut jual lendir tak kotor pulak. Memang dasar celaka..

kunjikana berkata...

dah org yg patut bagi makan kat rakyat susah tak bagi..maka orang yang pernah rasa susah dan lapar rasa terpanggil untuk membantu. Dahsyat tanpa nama kat atas..boleh nampak niat orang ooo...kasyaf tinggi tu..

Unknown berkata...

kenapa mesti jauh radius 2km dari Lot 10. apa Lot 10?

Tanpa Nama berkata...

bila ku nan bersurah begitu...aku terus sangkutkan dgn team dapur jalanan...aku cuba utk menidakkan tp aku jg percaya kerjaya dapur jalanan yg mulia cukup menyentap org macam ku nan....
kenapa....kerana politik yg x kena tempat.
baitulmal maiwp juga turut menjalankan aktiviti mulia begini tp team dapur jalanan lbh freindly...

terima kasih kerana membantu!.

Tanpa Nama berkata...

Istilah baru bagi kasih sayang:
1. Biarkan lapar dan kebulur. Xkasi makan.
2. Jangan bagi mandi. Biarkan busuk.
3. Jangan cebok berak. Biar calit sana sini sampai naik kudis dan ruam.
4. Jangan basuh kencing. Biar tengit dan berhadas.
5. Jangan potong/bilas rambut. Biar mcm org gua dan berkutu.
6. Jangan bagi org jg. Tinggal2kan sorg2.
7. Jangan pakaikan baju elok2 atau baharu. Pakai baju buruk atau kulit kayu. Digigit nyamuk dan agas.
Itulah dia istilah kasih sayang terbaru yg diperbendaharakan oleh c Lola dan suami. Congrats!!

- Komen Sha Masri (FB)

Agaknya inilah yang TengkuCulup Mansor ajarkan kat anak2 dia jugak...