Isnin, 20 Oktober 2014

MINUMAN SEHAT TANPA KIMIA







KOMENTAR
air ketum
hasil dari daun ketum
yang telah direbus
air ketum ini menjadi ubatan
menghilangkan lengoh
menghilangkan sakit sendi
menghilangkan sakit urat
air ketum telah diminum
oleh nelayan
oleh pesawah
yang bekerja keras
membanting tulang

sejak kurun berkurun
air ketum telah digunakan
dalam ubatan melayu tradisional

memang betul 
air ketum boleh disalah gunakan
semua yang wujud dalam dunia
ini boeh disalah gunakan
pisang masak pun boleh disalah guna
kalau disapu  dengan kaca halus
untuk dijadikan racun



apa yang wajib dilakukan
ialah kajian ilmiah tentang ketum
kemudian dipasarkan

kalau menentang air ketum kerana mabuk
maka persoalan timbul
kenapa beer air anggur whisky dan brandy
masih ada terjual
apakah kerana pemiliknya
syarikat gergasi antara bangsa
maka TIDAK siapa berani mencadangkan
agar kilang ini ditutup

hanya berani kepada daun ketum
hanya berani lawan orang kampong
kaum kapitalis international tak berani

lihat bagaimana tongkat ali
lihat bagaimana kulit manggis
telah dikaji dan dipatenkan
oleh syarikat multinasional
dan dijual kembali kepada kita

kenapa kita tidak botolkan air ketum
saperti gandum dan barli
menjadi beer dan  stout

jangan bunuh perniagaan tempatan
ini adalah perniagaan asli orang melayu


ABTU, 18 OKTOBER 2014 - 7:04PM
JITRA: Persatuan Mencegah Dadah Malaysia (PEMADAM) meminta Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa yang mengharamkan penggunaan daun dan air ketum di negara ini.



















KAH KAH KAH
tukar tiub penyokong
penggunaan daun ketum
murah dan sehat
tanpa kimia
tanpa karbon
perniagaan 100% melayu







---------

4 ulasan:

Awanama berkata...

cantek..

Awanama berkata...

daun ketum yang tak berdosa pun jadi mangsa fatwa.Apakah tuhan bodoh dia cipta sesuatu tumbuhan utk kebaikan,senang2 saja mamat Jais ni nak haramkan.mesti ingat orang yang fatwa ciptaan Tuhan pun belum tentu selamat bila dah mati nanti.janganlah jadi penjual agama.temberang sana-temberang sini.buatlah kerja yang lebih halal dari terus jadi barua kera-jaan umngok.

Gohet Gostan berkata...

Ketum ni jadi pesaing kepada syabu...heroin...maka peniaga syabu rasa terancamlah dengan adanya ketum ni. Towkey besar dadah kat malaysia ni kan ada kowtim dengan polis. Ularmak ni hanya jadi jurucakap dan tukang keluar fatwa je...

Awanama berkata...

GARPU pun kalau di salahguna boleh membutakan mata! (ref: ibu mertuaku, P.Ramlee)