Ahad, 5 Julai 2020

INDUSTRI BUAT BAIK




LU TAK CAYA

SEMUA LEH

SETTLE KALAU

LU ADA FULUS

KAH KAH KAH

ADA FULUS

SEMUA LULUS

KAH KAH KAH


Hati-hati khidmat upah haji, kata menteri

MENTERI hal ehwal agama Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri meminta umat Islam berhati-hati dengan mana-mana pihak yang menawarkan khidmat upah haji, ketika pihak berkuasa Arab Saudi sendiri mengehadkan jumlah jemaah yang dibenarkan masuk ke tanah suci pada musim haji ini.

Dalam satu laporan BH Online, beliau meminta tawaran itu dirujuk terlebih dahulu dengan Lembaga Tabung Haji (TH) sebagai institusi yang arif mengenai prosedur semasa.

“Bagi mengelak kekeliruan dan kerugian, orang ramai tidak seharusnya teruja menerima tawaran itu secara bulat-bulat. Periksa dahulu dengan TH sebagai institusi yang lebih arif bagaimana prosedur sepatutnya kerana ia perlu mengambil kira pelbagai aspek.

“Badal haji ini adalah upah haji. Boleh jadi individu berkenaan (yang menawar perkhidmatan badal haji) ada kenalan di Arab Saudi yang boleh melaksanakannya di mana kita sendiri tidak tahu bagaimana mereka menguruskannya,” katanya, seperti dipetik BH Online.

“Agensi pelancongan umrah dan haji berdaftar di negara ini juga tidak menganjur atau menawarkan khidmat badal haji tahun ini susulan keputusan kerajaan menangguhkan penghantaran jemaah,” katanya.

Upah haji diharuskan dalam Islam bagi orang yang terhalang mengerjakan rukun agama itu kerana faktor kesihatan atau sudah meninggal meninggal dunia.

Upah haji hanya boleh dikerjakan oleh seseorang yang sudah mengerjakan haji untuk dirinya sendiri.

“Buat masa ini, memang tiada perkhidmatan badal haji ditawarkan mana-mana agensi pelancongan umrah dan haji berdaftar.

“Jika ada, ia memang meragukan dan mereka yang menerima tawaran sedemikian, segera lapor kepada pihak berkuasa,” katanya. – 5 Julai, 2020

KAH KAH KAH

INI INDUSTRI 

BUAT BAIK 

BOLEH UPAH

MACAM MACAM

ADA HUBUNG

DENGAN

INDUSTRI

MELANCUNG

KAH KAH KAH

AKHIRNYA

ORANG KAYA 

AKAN TERUS 

BUAT JAHAT

ENJOY DE MENJOY

DALAM DUNIA

CARI SYARIKAT

UPAH MENGUPAH

BERI UPAH

UNTUK TERUS

DAPAT ENTOT


BIDADARI

LEPAS MATI

PUKRAK MUKRAK

KAH KAH KAH

Tiada ulasan: