Selasa, 14 Mac 2023

CANDU DI SERAMBI MEKAH


Kelantan rekod kes dadah paling tinggi tahun lepas, kata ketua hakim

KES jenayah berkaitan penyalahgunaan dadah mencatatkan jumlah tertinggi didaftarkan di Kelantan iaitu sebanyak 3,683 kes, kata Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat.

Beliau berkata daripada jumlah itu, pendaftaran kes di Mahkamah Tinggi di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 adalah sebanyak 72 kes, manakala di Mahkamah Sesyen sebanyak 254 kes dan Mahkamah Majistret pula sebanyak 3,357 kes.

“Bagi tempoh Januari hingga Disember tahun lepas, jumlah keseluruhan pendaftaran kes sivil dan kes jenayah di semua peringkat mahkamah di Kompleks Mahkamah Kota Bharu adalah sebanyak 13,579.

“Daripada jumlah tersebut, 6,412 adalah kes jenayah dan kes jenayah terbanyak yang didaftarkan melibatkan kesalahan berkaitan dadah,” kata beliau ketika berucap pada majlis perasmian Kompleks Mahkamah Kota Bharu, di Kota Bharu, hari ini.

Terdahulu, Tengku Mahkota Kelantan Dr Tengku Muhammad Fa-iz Petra ibni Almarhum Sultan Ismail Petra berkenan berangkat merasmikan kompleks berkenaan. Turut hadir Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Reformasi Institusi) Ramkarpal Singh.

Tengku Maimun berkata kes melibatkan kesalahan seksual terhadap kanak-kanak yang didaftarkan di Mahkamah Sesyen Kota Bharu pada tahun lepas amat membimbangkan dengan 59 kes berbanding kes berhubung jenayah seksual dewasa sebanyak 18 kes sahaja. 

“Dalam hal ini semua pihak hendaklah sentiasa cakna dalam memastikan hak dan kebajikan kanak-kanak yang merupakan golongan rentan sentiasa diberikan keutamaan dan mangsa kanak-kanak diberikan perlindungan yang sewajarnya.

“Di pihak Mahkamah, kes jenayah seksual kanak-kanak sentiasa diberikan keutamaan menerusi pengendalian prosiding dalam mahkamah khas jenayah seksual kanak-kanak,” kata beliau.

Beliau menyeru semua pihak bersatu hati dan memainkan peranan masing-masing demi membanteras isu ini kerana kesannya yang amat dahsyat sehingga boleh memusnahkan masa depan terutamanya generasi muda, bahkan boleh melumpuhkan pembangunan fizikal dan rohani rakyat. – Bernama, 14 Mac 2023.

PELIK BIN HAIRAN

DGN DATA INI

KAH KAH KAH

KELANTAN..OPPS....

SERAMBI MEKAH

DAH ADA CANDU

ASLI 

KAH KAH KAH

NGAPA AMBIK

CANDU BUATAN

MANUSIA

KAH KAH KAH

TAK CUKUP

HIGH KE ?

AMIN

SAJE TANYA

JANGAN MARAH

KHALAS

Tiada ulasan: