Khamis, 4 Mei 2023

AL- FATIHAH - PEJUANG PALESTIN - MATI DI BUNUH


AL- FATIHAH

DI BUNUH

 DALAM 

PENJARA ZIONIS

Martyrdom of Sheikh Khader Adnan, after 86 days of hunger strike: Latest target of the Zionist assassination policy


Khader Adnan, tahanan politik Palestin, melancar mogok lapar dalm penjara Zionis , telah syahid pada awal pagi Selasa, 2 Mei 2023 selepas 86 hari mogok lapar, menuntut kebebasannya. Adnan, 45, berkahwin dengan Randa Musa, dan merupakan bapa kepada sembilan anak. Seorang pemimpin dalam gerakan Jihad Islam Palestin, beliau menjadi salah satu simbol yang paling menonjol dalam gerakan tahanan politik Palestin dan penentangan Zionis  berterusan selepas memenangi pembebasannya daripada tahanan pentadbiran sebanyak empat kali melalui mogok lapar, pada 2012, 2015, 2018 dan 2021.

 Sepanjang mogok laparnya, yang dia mulakan pada 5 Februari 2023, dari saat dia ditangkap oleh pasukan  soldadu Zionis , dia enggan mematahkan mogoknya walaupun terdapat tekanan yang besar untuk berbuat demikian. Apabila pasukan pendudukan menuduhnya sebagai ahli dalam Jihad Islam dan memberikan ucapan politik ("hasutan") di hadapan mahkamah tentera mereka, dia enggan menamatkan mogoknya.

Pentadbiran penjara Israel enggan memindahkannya ke hospital awam dan menolak pembebasannya dengan ikat jamin hanya minggu lalu, mengisytiharkan bahawa lebih banyak maklumat diperlukan mengenai keadaan perubatannya. Baru semalam, satu lagi perbicaraan mahkamah tentera dalam kesnya telah ditangguhkan dan ditangguhkan ke masa hadapan, satu dasar yang jelas untuk bertindak bagi memastikan kematiannya di sebalik penjara  Zionis.

Kesyahidan Syeikh Khader Adnan, simbol maruah, kebebasan dan keteguhan, adalah pembunuhan Israel, yang dilakukan dengan pemikiran dan pertimbangan yang matang. Sudah jelas selama berbulan-bulan mogok ini bahawa pendudukan bertekad untuk menghapuskan simbol penentangan tahanan dan pengorbanan dan komitmen dan cinta Palestin kepada rakyat dan tanahnya.

 Namun begitu, jelas juga bahawa legasi Sheikh Khader Adnan tidak akan pernah terhapus dengan amalan pembunuhan Zionis ini. Sebaliknya, seperti rakan-rakannya dalam revolusi dan penentangan Palestin, beliau adalah contoh kehendak rakyat Palestin yang tidak berbelah bahagi yang tidak akan tunduk kepada penjajahan, Zionisme dan eksploitasi.



Tiada ulasan: