Khamis, 4 Mei 2023

ANWAR JADI BARUA KIT SIANG



Kit Siang seru Muhyiddin, Hadi isytihar tak jatuhkan Anwar

KUALA LUMPUR – Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Muhyiddin Yassin dan Presiden Pas, Abdul Hadi Awang diseru supaya membuat pengisytiharan tidak akan menjatuhkan kerajaan pimpinan  Anwar Ibrahim.

Veteran DAP, Lim Kit Siang membuat seruan tersebut susulan  peringatan terbaharu daripada Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar yang menyeru supaya kestabilan politik dikekalkan.

Bekas Ahli Parlimen Iskandar Puteri itu berkata, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dalam pembukaan Parlimen pada Februari lalu turut menggesa perkara sama.

“Sultan Johor bertitah bahawa usaha untuk menjejaskan kestabilan adalah tidak sihat untuk seluruh negara, sama ada dari segi sosial, ekonomi mahupun kedudukan kita di peringkat antarabangsa.

“Saya menyeru Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin dan Presiden Pas Hadi Awang untuk mengisytiharkan Bersatu dan Pas akan mengambil kira beberapa peringatan Yang di-Pertuan Agong dan sultan-sultan pelbagai negeri kepada ahli-ahli politik daripada semua parti politik.

“Bagi memastikan kestabilan politik negara dan bahawa mereka tidak akan terlibat dalam sebarang rancangan untuk menjatuhkan kerajaan perpaduan Anwar untuk lima tahun akan datang,” kata Kit Siang dalam kenyataan.

Kit Siang menegaskan, pematuhan terhadap titah sultan menjadi ujian sama ada pemimpin politik dan ahli politik bersedia untuk menundukkan kepentingan peribadi dan parti politik kepada kepentingan negara.

Sultan Ibrahim semalam menyuarakan kebimbangan susulan desas-desus berhubung isu kestabilan kerajaan yang terus kedengaran meskipun sudah enam bulan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) berlalu.

Sultan Ibrahim menitahkan supaya rakyat, ekonomi, kesejahteraan dan kemakmuran negara seharusnya perlu diutamakan.

Baginda bertitah, rakyat telah menaruh harapan tinggi dalam PRU15 lalu dan telah memberi undi mereka kepada 222 wakil rakyat untuk mengembalikan kestabilan politik negara.

“Namun sehingga kini, 222 Ahli Parlimen ini masih tidak dapat bersepakat sehingga ada gerakan yang cuba menggagalkan kestabilan yang sedang dibina.

“Keadaan sebegini adalah tidak sihat untuk semua lapisan negara kita baik dari segi sosial, ekonomi mahupun kedudukan kita di peringkat antarabangsa.

“Sudah-sudahlah. Sampai bila lebih 30 juta rakyat Malaysia hendak menanggung keadaan sebegini. Ekonomi perlu dipulihkan, kesejahteraan dan kemakmuran negara mesti diutamakan,” titah baginda melalui kenyataan yang dimuat naik di Facebook.-

WOIT

INI SUDAH BERAT

KAH KAH KAH

KITA SIANG DAH

MERAYU JANGAN

JATUHKAN ANWAR

AMIN

KIT SIANG

SILAP BESAR

KALAU IKUT CAKAP

KIT SIANG NAMPAK

ANWAR INI

BARUA KIT SIANG

KAH KAH KAH

ORANG MELAYU

LAGI BENCI PADA

BARUA CHINA

KAH KAH KAH

KHALAS

Tiada ulasan: