Selasa, 9 Januari 2024

HUJAN MASIH TURUN


Jumlah mangsa banjir Johor, Pahang turun kepada 8,566 orang


Penduduk mula pindah, Bandar Kota Tinggi dinaiki air


MetMalaysia ramal hujan berterusan di 3 negeri

JABATAN Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) meramalkan hujan berterusan tahap waspada berlaku di beberapa daerah di Pahang dan Johor hingga esok.

Menurut kenyataan MetMalaysia yang dikeluarkan pada 1 tengah hari tadi, hujan berterusan itu dijangka berlaku di Pekan dan Rompin, Pahang serta Kluang, Mersing, Kulai, Kota Tinggi dan Johor Bahru di Johor.

Amaran sama turut melibatkan Kuching, Serian, Samarahan, Sri Aman, Betong, Sarikei dan Mukah di Sarawak yang diramalkan berlaku dari Khamis hingga Jumaat ini.

Sementara itu, Pusat Kawalan Bencana Negara (NDCC) Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) meminta Jawatankuasa Pengurusan Bencana Peringkat Negeri (JPBN) dan Daerah (JPBD) diaktifkan serta meningkatkan tahap kesiapsiagaan bagi menghadapi bencana yang bakal berlaku terutama di kawasan yang berisiko tinggi.

Menurut notis kesiapsiagaan operasi bencana yang dikeluarkan NDCC Nadma, JPBN dan JPBD juga diminta memastikan setiap pusat pemindahan sementara (PPS) dilengkapi dengan keperluan asas dan Pos Kawalan Tempat Kejadian (PKTK) mempunyai segala aset pengoperasian yang mencukupi serta berada dalam keadaan baik dan bersedia untuk digunakan. – Bernama, 8 Januari, 2024.


PENGALAMAN

AJAR KITA

UNTUK BERSIAP

SEDIA

AMIN


Tiada ulasan: