Jumaat, 12 Julai 2024

PAKATAN HARAPAN TIDAK PERLU RISAU




Malaysia berdepan krisis perlembagaan, kata PN selepas speaker Selangor ikut Johari kekalkan kerusi ahli belot

Ketua Pembangkang Selangor Mohamed Azmin Ali memberi amaran keputusan speaker negeri itu untuk tidak mengosongkan kerusi Selat Klang yang disandang oleh seorang Adun Bersatu yang berpaling tadah kepada kerajaan bakal mencetus krisis perlembagaan

Malam tadi, Speaker Selangor dari DAP, Lau Weng San, membaca teks ucapan selama lebih 20 minit sebelum mengumumkan Abdul Rashid Asari kekal sebagai Adun Selat Klang, mengulangi keputusan kontroversi Speaker Dewan Rakyat Johari Abdul yang enggan mengosongkan enam kerusi Parlimen disandang wakil rakyat Bersatu yang membelot.

Sejurus selepas pengumuman itu, Lau terus menamatkan sesi DUN tanpa memberi peluang kepada Adun memberikan respons.

Azmin melahirkan kekecewaan blok pembangkang.

"Namun saya akan teliti keputusan yang dibuat secara panjang tetapi tidak dibenarkan sebarang pertanyaan atau perbahasan," katanya.

"Ini satu sikap yang tidak profesional. Dia tangguhkan sidang, dan keputusan dibuat pada hujung sesi," katanya malam tadi.

Lau menyifatkan pengguguran keahlian Rashid sebagai satu bentuk pemecatan (constructive expulsion) di bawah Perkara 65A(2)(C) undang-undang tubuh kerajaan Selangor.

Lau berkata disebabkan itu, notis pengosongan oleh Azmin "tidak memenuhi beban pembuktian yang diperlukan".

Ia dilihat bercanggah dengan kenyataan Lau pada 4 Julai lalu yang mengakui Rashid sudah tidak lagi menjadi ahli Bersatu.

Rashid mengumumkan sokongan kepada kepimpinan Menteri Besar Amirudin Shari pada Mac lalu, bersama-sama enam Ahli Parlimen Bersatu yang juga gugur keahlian mereka berdasarkan pindaan perlembagaan Bersatu.

Azmin menyifatkan Lau "tidak professional".

"Kita akan pastinya mengambil langkah-langkah seterusnya kerana ia krisis perlembagaan yang tidak perlu kita biarkan berlarutan.

"Kita akan merujuk kepada peguam-peguam yang telah bersedia untuk mengambil tindakan yang sewajarnya," katanya.

Azmin menegaskan Rashid tidak dipecat, sebaliknya keahliannya gugur, iaitu syarat kerusi itu perlu dikosongkan.

KAH KAH KAH

PAKATAN TAK

PERLU RISAU

KAH KAH KAH

PERIKATAN INI

NATO

NO ACTION

TOK ONLI

KAH KAH KAH

CAKAP JE AKSI

TAK ADA

KAH KAH KAH

AMIN

Tiada ulasan: